Rosalie (19) en Marijn (22) werken voor hun bijbaan met ouderen met Alzheimer. Hoe is het om met dementerende mensen te werken? Wij vroegen het ze.
Dementie is een ongeneeslijk syndroom waarbij een hersenaandoening ervoor zorgt dat mensen dagelijkse handelingen minder goed kunnen uitvoeren. De meest voorkomende vorm van dementie is de ziekte van Alzheimer. Door de toenemende vergrijzing is het aantal dementerenden de laatste jaren vervijfvoudigd en dit zal alleen maar toenemen. Jaarlijks wordt op 21 september internationaal aandacht gevraagd voor de ziekte. In het teken van deze Wereld Alzheimer Dag willen we in dit artikel de uitdagende, maar vooral mooie en bijzondere kant belichten van het werken met dementerende mensen en de vriendschappen tussen jong en oud die daarbij ontstaan.
Een bijbaan in de zorg
Marijn koos er niet bewust voor om met mensen met dementie te werken, maar kwam er door zijn werk bij ZorgOber toch mee in aanraking: “Ik kom uit de horeca maar was op zoek naar iets anders. Tijdens mijn stage op een zorgboerderij kwam ik erachter dat de zorg bij mij past en via via ben ik bij ZorgOber terecht gekomen.” Rosalie wilde een bijbaan die bij haar studie Social Work pastte, waarnaar haar mentor haar op ZorgOber wees. “Ik heb hiervoor 2 jaar vrijwilligerswerk gedaan in een bejaardentehuis, maar de meeste bewoners waren daar niet of nauwelijks dementerend. Dat is op de plekken waar ik nu werk wel anders, ik kom er dagelijks mee in aanraking en krijg ook meer verantwoordelijkheden. Los van dat ik het werken met ouderen heel erg leuk vind is het ook nuttig voor mijn studie. Vanuit mijn werk biJ ZorgOber kan ik ervaringen meenemen naar school. Volgend jaar moet ik kiezen waarin ik ga specialiseren en hierdoor heb ik een veel beter beeld van het werken in de ouderenzorg gekregen.”
Het werken met ouderen
ZorgObers werken in verschillende zorginstellingen, elk met haar eigen werkzaamheden en doelgroep. “Ik had gelijk een beeld in mijn hoofd van de werkzaamheden, maar er zit veel meer variatie in dan ik had gedacht. Het is niet alleen tafels dekken en afwassen, je komt veel in aanraking met de bewoners en helpt hen waar je kan”, vertelt Marijn. ZorgObers voeren geen zorgtaken uit zoals medicatie toedienen en wassen, maar verzorgen het eetmoment of richten zich meer op welzijnstaken zoals koffie schenken, de krant lezen, spellen doen of wandelen. Rosalie werkt nu 7 maanden bij ZorgOber, heeft al veel zorginstellingen van binnen gezien en vind het leuk om met de bewoners een gesprekje aan te knopen. “Ik vind dat ik geduldig ben in mijn werk. Soms vertellen bewoners meerdere keren hetzelfde verhaal of stellen ze telkens opnieuw dezelfde vraag, dat vind ik helemaal niet erg.”
Er zijn uitdagingen..
Dementie kan gepaard gaan met gedragsveranderingen zoals angst, stemmingswisselingen of rusteloosheid. Zowel Rosalie als Marijn vonden dit in het begin een beetje spannend. ZorgOber verzorgd voor iedere medewerker een omgang met dementie training om meer kennis over de werking van de ziekte te krijgen. Rosalie: “Ik wist een klein beetje wat dementie in hield, maar wat het precies met je hersenen deed wist ik niet. Ik vond het fijn dat ik er daarna een beter beeld bij had.” Ook Marijn heeft veel gehad aan de training: “Een goede tip vanuit de training vond ik dat je ervoor moet zorgen dat de bewoner een positief gevoel overhoudt. Door bepaalde zaken te ontkennen of negeren kan de bewoner nog meer in de war raken en dat wil je natuurlijk niet. Ik blijf ermee oefenen.”
…maar de mooie momenten overheersen
Ondanks dat het werken met ouderen met dementie uitdagingen kent, heeft het vooral veel mooie kanten. “Het wordt echt gewaardeerd wat je doet en ze bedanken je ook echt daarvoor. Je kan echt iets bijdragen aan iemands dag.” vertelt Rosalie. Marijn: “Ik vind het mooi om de bewoners hun eigen ding te zien doen. Ik wordt altijd hartelijk bedankt en er is echt contact tussen mij en de bewoners. De kleinste dingen hebben de grootste waardering. De meeste zullen mijn naam niet weten, maar er kan zeker een blik van herkenning zijn, of even snel een knuffel.”
Bijzonder gastvrij
Bij ZorgOber staat gastvrijheid hoog in het vaandel. Wij vroegen Rosalie en Marijn hoe zij zich gastvrij opstellen naar de bewoners. Marijn vertelt: “Ik betrek de bewoners zoveel mogelijk, ik wil ze het gevoel geven dat er ook echt naar ze geluisterd wordt. Ik probeer altijd met een positieve noot te eindigen en al hun verhalen aan te horen, ook al is het voor de 5e keer.” Rosalie is het hiermee eens: “Het maakt niet uit hoe vaak iemand iets vraagt, je kan altijd beleefd terug praten en zo goed mogelijk helpen. Als een bewoner dementerend is kan die daar helemaal niks aan doen, dus als ik niet gastvrij tegen ze ben heb ik daar zelf geen goed gevoel bij.”
Betekenis in je werk
Kortom, werken met dementerenden ouderen heeft zo zijn uitdagingen, maar er wordt alles aan gedaan om de bewoners het zoveel mogelijk naar de zin te maken. Het blijft maatwerk, vertelt Marijn: “Iedereen is uniek, bij veel bewoners zit er geen rem op en daarom voel ik mij ook vrij om mezelf te zijn bij hen. Ik heb heel veel respect voor de verpleging die elke dag keihard werkt om voor alle bewoners het leven zo fijn mogelijk te maken.”
Wij zijn er trots op dat onze ZorgObers iedere dag weer dat stapje extra zetten voor de bewoners.
Wat houdt Nationale Opa en Oma-dag in? Om te beginnen zet je je opa en oma in het zonnetje en ga je er een leuke en gezellige dag van te maken. In deze blog geven we 6 tips wat je allemaal kan doen op deze dag met je opa en oma!
1. Naar het terras
Lekker naar het terras om wat te drinken en te genieten van de mensen en het mooie weer. Bijvoorbeeld borrelen met een nootje of chipje erbij. Kletsen over vroeger, of wat jullie hebben meegemaakt en wat jullie nog graag zouden willen doen samen. Gezellig met je opa en oma bijpraten dus.
2. Een videoboodschap maken
Met je opa en oma videobellen en te kletsen over het weekend of wat ze allemaal gedaan hebben die dag. Om ze te verrassen kun je ook een videoboodschap maken samen met je familie! Deze kunnen ze dan op elk moment terugkijken zodat ze geen (klein)kinderen hoeven te missen.
3. Naar de flora en fauna
Ga een dagje met je opa en oma naar de dierentuin, de kinderboerderij of naar bijvoorbeeld een botanische tuin. Gezellig samen naar de dieren kijken en mooie herinneringen maken. Voor de avonturiers onder ons: ga samen op safari! Lachen, gieren en brullen, net als de leeuwen!
4. Een grote wandeling maken en samen picknicken
Samen met je opa en oma een wandeling maken vinden ze heerlijk. Naar het bos of naar mooie natuurgebieden kijken, of gewoon een wandeling door je stad. Opa’s en oma’s houden van wandelen en van de natuur, daarom is deze activiteit super leuk is om te doen. Op het einde van de wandeling kan je bijvoorbeeld samen gaan picknicken.
5. Spelletjesmiddag
Samen met je opa en oma een spelletjesmiddag houden. Gezellig pesten spelen of Rummikub. Oude spelletjes zijn ook leuk om te spelen omdat ze oude spelletjes goed kennen en al lang niet meer hebben gespeeld. Je kan ze ook nieuwe spelletjes leren die van deze tijd zijn, zoals bijvoorbeeld Skip-Bo of een computerspel!
6. Uit eten of koken voor je opa en oma
Nu de restaurants weer open mogen kan je weer gezellig uit eten. Laat de keuze aan je opa en oma, want het is dan natuurlijk Nationale Opa en Oma-dag. :)
Smakelijk en sfeervol! Je kan ook voor je opa en oma gaan koken en dan kan je bijvoorbeeld een 3-gangen menu maken met allerlei seizoensproducten.
Ieder jaar vragen wij aan alle ZorgObers om onze tevredenheidsenquête in te vullen. Daarin wordt onder andere gevraagd wat ze belangrijk vinden aan hun bijbaan, wat ze van ZorgOber vinden en wat er beter kan. Op die manier kunnen we ZorgOber blijven verbeteren en ontwikkelen.
Aan de hand van de feedback van ZorgObers hebben wij een aantal conclusies en verbeterpunten vastgesteld. De infographic met daarin de resultaten én de verbeterpunten vindt je in de link hieronder. Goede ideeën zijn altijd welkom, voel je vrij om ZorgOber daarover te benaderen.
De landelijke Dag van het werkplezier in de zorg is dit jaar omgedoopt tot “Dag van de ode aan de zorg”. Sinds de coronacrisis is meer dan ooit duidelijk hoe onmisbaar de zorg is. Daarom willen we juist in deze tijd respect en waardering uitspreken en elkaar een hart onder de riem steken. Dit doen we door dinsdag 25 januari de spotlights te zetten op de mooie en waardevolle kanten van het vak. Ondanks dat de coronacrisis nog altijd een zware wissel trekt op de dagelijkse werkzaamheden van zorgprofessionals, gebeurt er ook zoveel moois. Wij vroegen onze ZorgObers naar hun meest memorabele, ontroerendste en mooiste momenten:
“Iets wat mij bijblijft is het moment dat ik na 5 weken terug kwam bij een zorginstelling en erachter kwam dat er een aantal bewoners overleden waren. Hier kwam ik achter toen ik naar het koppel wilde gaan waar ik elke week heen ging en het naamplaatje bij de deur weg was. Het leukste aan werken in de zorg vind ik als je de bewoners leert kennen, krijg je een band met ze, kun je ook jezelf zijn bij ze en altijd een praatje maken.” – Tess
“Ik vond het heftig, maar ook bijzonder dat ik een lichtpuntje kon zijn, door aan te horen dat wij als ZorgOber zorgen voor verbinding. Verpleging van een zorginstelling heeft vaak weinig tijd voor een praatje. Wij, als ondersteuning naast de zorg, hebben dat wel en je merkt echt die waardering en urgentie om vaker een luisterend oor te zijn voor (dementerende) ouderen.” – Sam
“Wat me blij maakt is als bewoners zeggen: “Dat is zo’n lief zusterke!”😉 Wat me ontroerd is die keer dat er ineens een lege plek is op een stoel, omdat er een bewoner overleden is, maar je ook tegelijk een luisterend oor kunt zijn voor de beste vriendin van haar. Wat me aan het lachen maakt: Als een een rolstoel/rollator polonaise ontstaat omdat ze maar met 2 tegelijk in de lift mogen, vanwege Corona. Ik word er blij van als de bewoners genieten van een advocaatje met slagroom tijdens de Vrijmibo!” – Esther
“Ik heb plezier aan mijn werk wanneer ik zie dat bewoners mij dankbaar zijn en genieten. Natuurlijk zijn er ook uitdagingen tijdens het werken in de zorg. Wanneer ik voor de eerste keer moest koken voor een groep van 8 demente bewoners, kreeg ik het toch even warm. Toen ik merkte hoe sommige bewoners het nog zo fijn vinden om zelf mee te kunnen helpen, heb ik natuurlijk samen met ze gekookt en hen de aardappelen laten schillen. Toen ik zag hoe graag ze dit nog deden gaf mij dit een ontzettend warm gevoel. Het gevoel van samen iets kunnen doen, wetend hoe belangrijk dat is voor de mens. Daarnaast is de dankbaarheid die mensen tonen heel erg fijn, af en toe je hand vastpakken of zeggen dat ik zo’n mooi meiske, vrouwke of een schat ben, doet mij erg goed.” – Annemijn
“Gelukkig mag ik als kantoormedewerker ook af en toe een dienst zelf werken op de vloer. Zodra ik op de vloer kom merk ik meteen hoe blij iedereen is met het werk wat onze ZorgObers verrichten. Collega’s op de vloer zijn erg blij dat het gat in het rooster is ingevuld. De ouderen reageren zo dankbaar en bloeien helemaal op als je even de tijd neemt om rustig een praatje met ze te maken. Dat ene gesprek en die ene glimlach kan voor sommige ouderen net het verschil maken op een dag. Dit laatste brengen wij ook graag over aan onze ZorgObers tijdens hun training. En wanneer zij dan na hun werkdag aan ons laten weten dat ze zo’n onwijs fijne dienst hebben gehad, dan maakt mij dat trots. Trots op het werk wat onze ZorgObers doen en op wat zij bijdragen aan het welzijn van de ouderen in onze samenleving.” – Joyce
“Een duidelijk voorbeeld van werkplezier voor mij is samen met de bewoners zingen en dansen op muziek van vroeger. En dan maar lekker mee klappen, zingen en swingen! Ik vind het ontzettend knap van de zorg hoe veerbaar ze zijn en ondanks alle tegenslagen zo positief en hartverwarmend lief voor alle bewoners blijven. Wat wij vanuit ZorgOber altijd mee willen geven aan onze ZorgObers is dat ze altijd het stapje extra zetten voor een bewoner. Dit doen zij gelukkig maar al te graag.” – Laura
“Als mensen mij vertellen over hun mooiste herinneringen van vroeger en daar zichtbaar weer gelukkig van worden, dan is dat voor mij echt werkgeluk. Verhalen over vakanties met partners, activiteiten rondom carnaval en uitgehaalde grappen zal ik nooit meer vergeten.” – Stijn
Bij de meeste zorginstellingen zijn de activiteiten met ouderen vanwege het corona virus nog beperkt. Gelukkig starten activiteiten zoals naar de kapper of manicure gaan weer op. Maar toch is er voor een groot gedeelte van de dag weinig invulling. Hoe kun je ouderen toch betrekken bij activiteiten met de RIVM richtlijnen in acht genomen?
1. Vier op een rij toernooi
Een toernooi organiseren is een goede manier om niet te veel ouderen tegelijkertijd op 1 plek te hebben. Dit kan met een spel zoals vier op een rij, maar ook met dammen, sjoelen etc. Van te voren kunnen er speelrondes gemaakt worden waarbij de verliezer steeds afvalt en de winnaar doorgaat naar de volgende ronde. Dit kan natuurlijk ook over meerdere dagen verspreid worden. Uiteindelijk zullen de finalisten tegen elkaar strijden in een allesbeslissende finale waarbij er 1 winnaar uit de bus komt. Spanning en sensatie verzekerd!
2. Hindernisbaan of estafette
Door een wedstrijdelement toe te voegen zal de motivatie en inspanning stijgen, een estafette met hindernissen is hier bijvoorbeeld geschikt voor. Begin met het manoeuvreren rondom pionnen, waarna men 3 ballen in een doos moet gooien om de volgende te laten starten. Het is ook leuk om een stuiterbal te laten balanceren op een lepel of met een waterpistool bekertjes om te schieten. Je kan natuurlijk eindeloos variëren met de hindernissen. Met een ruime opzet is deze activiteit ook geschikt voor rollators en rolstoelen.
3. Elkaar na tekenen
Om de creativiteit te stimuleren kan het maken van elkaars portret een leuke activiteit zijn. De enige benodigdheden zijn: papier, kleurpotloden/stiften/verf en natuurlijk enthousiaste gegadigden. Laat de bewoners elkaar na tekenen en vervolgens de portretten uitwisselen. De bewoners kunnen makkelijk 1,5 meter uit elkaar zitten en is dus helemaal corona-proof. Hilariteit gegarandeerd!
4. Het spreekwoordenspel
“Brood op de plank hebben” “Het oog is groter dan de maag” “Een speld in een hooiberg zoeken” Onze taal zit vol spreekwoorden en uitdrukkingen. Vroeger maakten spreekwoorden, meer dan tegenwoordig, deel uit van het alledaagse taalgebruik. Welke kennen de bewoners en wat betekenen ze? Deze spellen zijn te koop, maar via het internet spreekwoorden opzoeken kan natuurlijk ook. Om elkaar goed te kunnen verstaan wordt dit spel zittend aan tafel gespeeld, hierdoor kan de 1,5 meter afstand makkelijk bewaakt worden.
5. Ballontennis
Hiervoor heb je ballonnen en een racket nodig; dit kan een vliegenmepper, tennis-of badminton racket zijn, of je maakt er zelf een van een wegwerpbord met een stokje daar achterop geplakt. Je kunt het spel zo ingewikkeld maken als je zelf wilt door de bewoners staand of zittend te positioneren en de ballonnen zo lang mogelijk in de lucht te houden/over te slaan. Eventueel kun je een scheidingslijn toevoegen voor een wedstrijdelement. Dit spel kan gedaan worden op 1,5 meter afstand en het verbetert ook nog eens de oog-handcoördinatie!
6. Optioneel: De buikglijbaan
In onze zoektocht kwamen we ook nog deze activiteit tegen. Alleen geschikt bij lekker weer én voor de echte waaghalzen. Don’t try this at home.
Lijkt het jou leuk om bij te dragen aan het welzijn van ouderen? Solliciteer dan op onze website.
Dat horecapersoneel ook in de zorg van toegevoegde waarde kan zijn is tegenwoordig geen geheim meer. Maar hoe en waar kun je horecapersoneel inzetten en waarom is de meerwaarde van juist horecapersoneel zo groot? In 5 redenen leggen we uit waarom.
Bij ZorgOber zijn we horecamensen in hart en nieren, maar via een reeks van toevalligheden zijn we in 2015 de zorg ingerold en kwamen we voor het eerst in aanraking met het begrip ‘horeca in de zorg’. Al snel ondervonden we dat onze horeca achtergrond van toegevoegde waarde was voor de restaurants in de ouderenzorg. En dit is nog steeds zo! Met het sluiten van de horeca en de hulp die daarbij aan de zorg wordt geboden zijn veel zorginstellingen hier ook van overtuigd. Lees hier waarom.
1. Gastvrijheid
Het andere mensen het naar hun zin maken, nergens worden wij gelukkiger van! Dit geldt eigenlijk voor iedereen uit de horeca, want eerlijk is eerlijk, voor het geld hoeven we het niet altijd te doen. Gastvrijheid is iets wat horecamensen met de paplepel ingegoten hebben gekregen. Zoals in het volgende punt beschreven, is er ook in de zorg steeds meer aandacht voor gastvrijheid. Hoe handig is het dan dat horecamedewerkers die hier jarenlang in getraind zijn dit kunnen toepassen in de zorg.
2. De focus in de zorg op voeding en gastvrijheid
Sinds een aantal jaar komt er steeds meer aandacht kwam voor gastvrijheid in de zorg. Waar er zo’n vijf jaar geleden nog vaak de welbekende karretjes met volle borden eten door de restaurants & grand cafés rolde, zie je nu een hogere standaard en kwaliteit aan gastvrijheidsbeleving in de zorg. Er worden trainingen gegeven aan restaurantmedewerkers om hun gastvrijheid te verhogen en er worden platforms opgericht die pleiten voor gastvrijheid in de zorg. Maar ook gevarieerd en gezonde voeding staat hoger op de agenda’s van zorginstellingen.
3. Mentaliteit
Horecapersoneel kijkt met een andere bril naar bewoners: zij zijn opeens geen cliënten meer, maar gasten. Horecamensen tonen betrokkenheid en verdiepen zich in de bewoner, hebben geen 9-tot-5-mentaliteit en zijn echte harde werkers. Zij doen er alles aan om de ‘gast’ een speciaal gevoel te geven en om hen een glimlach op het gezicht te toveren. Wij bij ZorgOber doen dit inmiddels al 5 jaar zo en hebben de balans tussen horeca en zorg steeds verder geoptimaliseerd.
4. Druk op de zorg
Een andere belangrijke reden waarom horecapersoneel een toevoeging is voor de zorg is om de zorg te ontlasten. De zorg staat momenteel weer onder enorme druk. Dit geldt niet alleen voor verzorgend en verplegend personeel, maar ook voor ondersteunend personeel voor de restaurants, dagbesteding, kleinschalig wonen en andere facilitaire diensten. Horecapersoneel kan enerzijds deze functies invullen. Anderzijds kunnen zij het zorgpersoneel ontlasten door taken uit handen te nemen die niet per se door een gediplomeerde zorgmedewerker uitgevoerd hoeven te worden, zoals ondersteuning bij eten en drinken, welzijn en huishoudelijke taken. Dit geldt overigens niet alleen tijdens de corona crisis, al jaren is er behoefte aan die ondersteuning. De gastvrijheid en werkethiek van horecapersoneel is hierin zeer waardevol.
5. Frisse wind
De inzet van nieuw en gastvrij personeel, vaak studenten, wordt dikwijls ervaren als een frisse wind. Voor de medewerker ontzettend dankbaar om te zien hoe een bewoner reageert op deze gastvrijheid. Die maatschappelijke waarde die in de horeca soms mist is wel aanwezig in de zorg. Er ontstaat een wederzijdse waardering tussen medewerker en bewoner, waar de bewoners enorm van op kunnen leven.
Wij vinden het mooi om te zien hoe er tijdens de corona periode initiatieven zijn ontstaan die dit beamen. De oplossing die zorginstellingen nu vinden om horecapersoneel in de zorg in te zetten voor ondersteunende diensten is wat ons betreft dan ook niet tijdelijk. De voordelen hiervan zien wij bij ZorgOber dagelijks. Wij maken er al 5 jaar werk van om de inzet van gastvrij horecapersoneel als een lange termijn oplossing aan te bieden. En mocht u het als zorginstelling toch lastig vinden om deze mensen te vinden én te binden, kunt u altijd nog bij ons terecht.
De kerstman zat te denken,
wat hij ZorgOber zou schenken.
Hij was zijn lijst aan het afgaan,
En zag toen opeens de naam van ZorgOber staan!
maar voordat hij cadeaus kon gaan jagen,
moest hij evalueren hoe ZorgOber zich het afgelopen jaar heeft gedragen
Januari was altijd een van de rustigste maanden van het jaar,
maar in de eerste maand van 2020 was niets minder waar!
Door de nieuwe samenwerking met het Amphia ziekenhuis kwam daar een gigantische piek,
snel zijn er nieuwe ZorgObers geworven, zoals altijd bijzonder gastvrij en enorm energiek.
In februari gingen de honderden diensten ook gewoon door,
en riepen Jesper en Stijn: “We hebben extra handjes nodig op kantoor!
Zo gezegd, zo gedaan,
Myrthe kwam er gelukkig bij en het team bestond uit 5 voortaan.
Nu konden ze met vijven carnaval vieren,
van te voren een friettafel en alleen maar halve liters bieren!
Wat hierna gebeurde zal niemand zijn ontgaan,
Het coronavirus was zich een weg door Brabant en de rest van NL aan het slaan.
Voor ZorgOber was dit niet direct reden tot paniek,
zij vingen het verzuim op van personeel: van het wachten op testuitslagen tot gewoon ziek.
Maar in april werd het menens en kwam er een bezoekersverbod
De deuren van zorginstellingen gingen tijdelijk op slot
en ondanks de groeiende zorgen over het personeelsgebrek
was er wegens veiligheidsredenen voor ZorgObers helaas geen plek
Daarbovenop ging samenwerkingspartner Mise-en-Place failliet
en dat leidde ertoe dat ZorgOber noodgedwongen haar kantoor verliet
Maar het ging niet allemaal mis: wie had dat gedacht,
ondanks de corona crisis gaven medewerkers het werken bij ZorgOber een acht!
De zomer tekende zich door speculatie en onzekerheid
het corona virus werd nog steeds in grote mate verspreid
Desondanks kwam er met het wegvallen van de diensten in de maand mei
veel tijd voor het werken aan protocollen en strategieën vrij
Al snel daarna volgde goed bericht
Zorginstellingen mochten weer open en vestiging Eindhoven werd opgericht
ZorgObers zaten nu als triage medewerkers in de wandelgangen
om het langverwachte bezoek verantwoord te ontvangen
In juli werden de maatregelen enigszins beperkt,
De diensten vlogen het kantoorteam om de oren en er werd weer hard gewerkt
Voor het vullen van deze diensten was er behoefte aan nieuw personeel,
En het geven van een training voor de nieuwe obers was daarbij essentieel
Het kantoorteam had ambitie en vond dat hun dienstverlening moest worden uitgebreid
En de wens voor meer huiskamer diensten werd door de sales blitz een feit
Die week is er volop gemaild, geflyerd en gebeld,
daardoor zijn er voor 2021 mooie plannen vastgesteld
In september stond iedereen in de startblokken klaar
Deze maand is normaal gesproken de drukste van het jaar
Maar dit jaar verliep september anders dan verwacht
ZorgOber’s hulp werd steeds vaker pas last-minute nodig geacht
In oktober was het feest want ZorgOber werd vijf jaar oud
Voor de gelegenheid schreef Stijn een mooie blog over hoe hij en Jesper het bedrijf hebben opgebouwd
Maar het 5-jarig jubileum was niet het enige feest,
ZorgObers kwamen deze maand bij veel relaties waar ze nooit eerder waren geweest
In november gebeurde er opeens heel veel
De voorspelde tweede corona golf bleek zeer reëel
Verder kondigde Jesper zijn vertrek aan, niet geheel onverwacht
en zo werd het team weer naar 4 teruggebracht
Nog steeds was er in de zorg sprake van een enorm personeelstekort
ZorgObers trokken hun beschermende kleding aan en hielpen nu ook op de cohort
Daarnaast werden ZorgObers op het gebied van kauw- en slikproblemen specialist
De eerste groep volgde een sliktraining onder leiding van een logopedist
Begin december werd het team met een nieuw kantoor verwend,
Wanneer ze daar allemaal corona proof kunnen gaan werken is helaas nog onbekend
De jaarlijkse foute kersttrui bowling kon dit jaar niet op de normale manier doorgaan
Maar wees niet getreurd, via een digitale quiz probeerden de ZorgObers elkaar alsnog te verslaan
Kortom, ZorgOber heeft in 2020 niet stilgezeten
maar één ding is zeker, het was een jaar om nooit te vergeten
De kerstman is benieuwd wat voor kansen er allemaal in 2021 gaan komen,
een nieuw jaar om met het team te knokken voor nog grotere dromen.
Beste medewerkers van ZorgOber, maak er wat van!
Met vriendelijke groet,
De Kerstman