Rosalie (19) en Marijn (22) werken voor hun bijbaan met ouderen met Alzheimer. Hoe is het om met dementerende mensen te werken? Wij vroegen het ze. 

Dementie is een ongeneeslijk syndroom waarbij een hersenaandoening ervoor zorgt dat mensen dagelijkse handelingen minder goed kunnen uitvoeren. De meest voorkomende vorm van dementie is de ziekte van Alzheimer. Door de toenemende vergrijzing is het aantal dementerenden de laatste jaren vervijfvoudigd en dit zal alleen maar toenemen. Jaarlijks wordt op 21 september internationaal aandacht gevraagd voor de ziekte. In het teken van deze Wereld Alzheimer Dag willen we in dit artikel de uitdagende, maar vooral mooie en bijzondere kant belichten van het werken met dementerende mensen en de vriendschappen tussen jong en oud die daarbij ontstaan.

Een bijbaan in de zorg 

Marijn koos er niet bewust voor om met mensen met dementie te werken, maar kwam er door zijn werk bij ZorgOber toch mee in aanraking: “Ik kom uit de horeca maar was op zoek naar iets anders. Tijdens mijn stage op een zorgboerderij kwam ik erachter dat de zorg bij mij past en via via ben ik bij ZorgOber terecht gekomen.” Rosalie wilde een bijbaan die bij haar studie Social Work pastte, waarnaar haar mentor haar op ZorgOber wees. “Ik heb hiervoor 2 jaar vrijwilligerswerk gedaan in een bejaardentehuis, maar de meeste bewoners waren daar niet of nauwelijks dementerend. Dat is op de plekken waar ik nu werk wel anders, ik kom er dagelijks mee in aanraking en krijg ook meer verantwoordelijkheden. Los van dat ik het werken met ouderen heel erg leuk vind is het ook nuttig voor mijn studie. Vanuit mijn werk biJ ZorgOber kan ik ervaringen meenemen naar school. Volgend jaar moet ik kiezen waarin ik ga specialiseren en hierdoor heb ik een veel beter beeld van het werken in de ouderenzorg gekregen.”

Het werken met ouderen

ZorgObers werken in verschillende zorginstellingen, elk met haar eigen werkzaamheden en doelgroep. “Ik had gelijk een beeld in mijn hoofd van de werkzaamheden, maar er zit veel meer variatie in dan ik had gedacht. Het is niet alleen tafels dekken en afwassen, je komt veel in aanraking met de bewoners en helpt hen waar je kan”, vertelt Marijn. ZorgObers voeren geen zorgtaken uit zoals medicatie toedienen en wassen, maar verzorgen het eetmoment of richten zich meer op welzijnstaken zoals koffie schenken, de krant lezen, spellen doen of wandelen. Rosalie werkt nu 7 maanden bij ZorgOber, heeft al veel zorginstellingen van binnen gezien en vind het leuk om met de bewoners een gesprekje aan te knopen. “Ik vind dat ik geduldig ben in mijn werk. Soms vertellen bewoners meerdere keren hetzelfde verhaal of stellen ze telkens opnieuw dezelfde vraag, dat vind ik helemaal niet erg.” 

Er zijn uitdagingen.. 

Dementie kan gepaard gaan met gedragsveranderingen zoals angst, stemmingswisselingen of rusteloosheid. Zowel Rosalie als Marijn vonden dit in het begin een beetje spannend. ZorgOber verzorgd voor iedere medewerker een omgang met dementie training om meer kennis over de werking van de ziekte te krijgen. Rosalie: “Ik wist een klein beetje wat dementie in hield, maar wat het precies met je hersenen deed wist ik niet. Ik vond het fijn dat ik er daarna een beter beeld bij had.” Ook Marijn heeft veel gehad aan de training: “Een goede tip vanuit de training vond ik dat je ervoor moet zorgen dat de bewoner een positief gevoel overhoudt. Door bepaalde zaken te ontkennen of negeren kan de bewoner nog meer in de war raken en dat wil je natuurlijk niet. Ik blijf ermee oefenen.”

…maar de mooie momenten overheersen

Ondanks dat het werken met ouderen met dementie uitdagingen kent, heeft het vooral veel mooie kanten. “Het wordt echt gewaardeerd wat je doet en ze bedanken je ook echt daarvoor. Je kan echt iets bijdragen aan iemands dag.” vertelt Rosalie. Marijn: “Ik vind het mooi om de bewoners hun eigen ding te zien doen. Ik wordt altijd hartelijk bedankt en er is echt contact tussen mij en de bewoners. De kleinste dingen hebben de grootste waardering. De meeste zullen mijn naam niet weten, maar er kan zeker een blik van herkenning zijn, of even snel een knuffel.” 

Bijzonder gastvrij

Bij ZorgOber staat gastvrijheid hoog in het vaandel. Wij vroegen Rosalie en Marijn hoe zij zich gastvrij opstellen naar de bewoners. Marijn vertelt: “Ik betrek de bewoners zoveel mogelijk, ik wil ze het gevoel geven dat er ook echt naar ze geluisterd wordt. Ik probeer altijd met een positieve noot te eindigen en al hun verhalen aan te horen, ook al is het voor de 5e keer.” Rosalie is het hiermee eens: “Het maakt niet uit hoe vaak iemand iets vraagt, je kan altijd beleefd terug praten en zo goed mogelijk helpen. Als een bewoner dementerend is kan die daar helemaal niks aan doen, dus als ik niet gastvrij tegen ze ben heb ik daar zelf geen goed gevoel bij.” 

Betekenis in je werk

Kortom, werken met dementerenden ouderen heeft zo zijn uitdagingen, maar er wordt alles aan gedaan om de bewoners het zoveel mogelijk naar de zin te maken. Het blijft maatwerk, vertelt Marijn: “Iedereen is uniek, bij veel bewoners zit er geen rem op en daarom voel ik mij ook vrij om mezelf te zijn bij hen. Ik heb heel veel respect voor de verpleging die elke dag keihard werkt om voor alle bewoners het leven zo fijn mogelijk te maken.” 

Wij zijn er trots op dat onze ZorgObers iedere dag weer dat stapje extra zetten voor de bewoners. 

 

Ieder jaar vragen wij aan alle ZorgObers om onze tevredenheidsenquête in te vullen. Daarin wordt onder andere gevraagd wat ze belangrijk vinden aan hun bijbaan, wat ze van ZorgOber vinden en wat er beter kan. Op die manier kunnen we ZorgOber blijven verbeteren en ontwikkelen.

Aan de hand van de feedback van ZorgObers hebben wij een aantal conclusies en verbeterpunten vastgesteld. De infographic met daarin de resultaten én de verbeterpunten vindt je in de link hieronder. Goede ideeën zijn altijd welkom, voel je vrij om ZorgOber daarover te benaderen.

Klik hier voor de infographic en bevindingen

De landelijke Dag van het werkplezier in de zorg is dit jaar omgedoopt tot “Dag van de ode aan de zorg”. Sinds de coronacrisis is meer dan ooit duidelijk hoe onmisbaar de zorg is. Daarom willen we juist in deze tijd respect en waardering uitspreken en elkaar een hart onder de riem steken. Dit doen we door dinsdag 25 januari de spotlights te zetten op de mooie en waardevolle kanten van het vak. Ondanks dat de coronacrisis nog altijd een zware wissel trekt op de dagelijkse werkzaamheden van zorgprofessionals, gebeurt er ook zoveel moois. Wij vroegen onze ZorgObers naar hun meest memorabele, ontroerendste en mooiste momenten:

 

“Iets wat mij bijblijft is het moment dat ik na 5 weken terug kwam bij een zorginstelling en erachter kwam dat er een aantal bewoners overleden waren. Hier kwam ik achter toen ik naar het koppel wilde gaan waar ik elke week heen ging en het naamplaatje bij de deur weg was. Het leukste aan werken in de zorg vind ik als je de bewoners leert kennen, krijg je een band met ze, kun je ook jezelf zijn bij ze en altijd een praatje maken.” – Tess

 

“Ik vond het heftig, maar ook bijzonder dat ik een lichtpuntje kon zijn, door aan te horen dat wij als ZorgOber zorgen voor verbinding. Verpleging van een zorginstelling heeft vaak weinig tijd voor een praatje.  Wij, als ondersteuning naast de zorg, hebben dat wel en je merkt echt die waardering en urgentie om vaker een luisterend oor te zijn voor (dementerende) ouderen.” – Sam

 

“Wat me blij maakt is als bewoners zeggen: “Dat is zo’n lief zusterke!”😉 Wat me ontroerd is die keer dat er ineens een lege plek is op een stoel, omdat  er een bewoner overleden is, maar je ook tegelijk een luisterend oor kunt zijn voor de beste vriendin van haar. Wat me aan het lachen maakt: Als een een rolstoel/rollator polonaise ontstaat omdat ze maar met 2 tegelijk in de lift mogen, vanwege Corona. Ik word er blij van als de bewoners genieten van een advocaatje met slagroom tijdens de Vrijmibo!” – Esther

 

“Ik heb plezier aan mijn werk wanneer ik zie dat bewoners mij dankbaar zijn en genieten. Natuurlijk zijn er ook uitdagingen tijdens het werken in de zorg. Wanneer ik voor de eerste keer moest koken voor een groep van 8 demente bewoners, kreeg ik het toch even warm. Toen ik merkte hoe sommige bewoners het nog zo fijn vinden om zelf mee te kunnen helpen, heb ik natuurlijk samen met ze gekookt en hen de aardappelen laten schillen. Toen ik zag hoe graag ze dit nog deden gaf mij dit een ontzettend warm gevoel. Het gevoel van samen iets kunnen doen, wetend hoe belangrijk dat is voor de mens. Daarnaast is de dankbaarheid die mensen tonen heel erg fijn, af en toe je hand vastpakken of zeggen dat ik zo’n mooi meiske, vrouwke of een schat ben, doet mij erg goed.” – Annemijn

 

“Gelukkig mag ik als kantoormedewerker ook af en toe een dienst zelf werken op de vloer. Zodra ik op de vloer kom merk ik meteen hoe blij iedereen is met het werk wat onze ZorgObers verrichten. Collega’s op de vloer zijn erg blij dat het gat in het rooster is ingevuld. De ouderen reageren zo dankbaar en bloeien helemaal op als je even de tijd neemt om rustig een praatje met ze te maken. Dat ene gesprek en die ene glimlach kan voor sommige ouderen net het verschil maken op een dag. Dit laatste brengen wij ook graag over aan onze ZorgObers tijdens hun training. En wanneer zij dan na hun werkdag aan ons laten weten dat ze zo’n onwijs fijne dienst hebben gehad, dan maakt mij dat trots. Trots op het werk wat onze ZorgObers doen en op wat zij bijdragen aan het welzijn van de ouderen in onze samenleving.” – Joyce

 

“Een duidelijk voorbeeld van werkplezier voor mij is samen met de bewoners zingen en dansen op muziek van vroeger. En dan maar lekker mee klappen, zingen en swingen! Ik vind het ontzettend knap van de zorg hoe veerbaar ze zijn en ondanks alle tegenslagen zo positief en hartverwarmend lief voor alle bewoners blijven. Wat wij vanuit ZorgOber altijd mee willen geven aan onze ZorgObers is dat ze altijd het stapje extra zetten voor een bewoner. Dit doen zij gelukkig maar al te graag.” – Laura

 

“Als mensen mij vertellen over hun mooiste herinneringen van vroeger en daar zichtbaar weer gelukkig van worden, dan is dat voor mij echt werkgeluk. Verhalen over vakanties met partners, activiteiten rondom carnaval en uitgehaalde grappen zal ik nooit meer vergeten.” – Stijn

Wat houdt Nationale Opa en Oma-dag in? Om te beginnen zet je je opa en oma in het zonnetje en ga je er een leuke en gezellige dag van te maken. In deze blog geven we 6 tips wat je allemaal kan doen op deze dag met je opa en oma! 

1. Naar het terras

Lekker naar het terras om wat te drinken en te genieten van de mensen en het mooie weer. Bijvoorbeeld borrelen met een nootje of chipje erbij. Kletsen over vroeger, of wat jullie hebben meegemaakt en wat jullie nog graag zouden willen doen samen. Gezellig met je opa en oma bijpraten dus.

2. Een videoboodschap maken

Met je opa en oma videobellen en te kletsen over het weekend of wat ze allemaal gedaan hebben die dag. Om ze te verrassen kun je ook een videoboodschap maken samen met je familie! Deze kunnen ze dan op elk moment terugkijken zodat ze geen (klein)kinderen hoeven te missen. 

3. Naar de flora en fauna 

Ga een dagje met je opa en oma naar de dierentuin, de kinderboerderij of naar bijvoorbeeld een botanische tuin. Gezellig samen naar de dieren kijken en mooie herinneringen maken. Voor de avonturiers onder ons: ga samen op safari! Lachen, gieren en brullen, net als de leeuwen!

4. Een grote wandeling maken en samen picknicken

Samen met je opa en oma een wandeling maken vinden ze heerlijk. Naar het bos of naar mooie natuurgebieden kijken, of gewoon een wandeling door je stad. Opa’s en oma’s houden van wandelen en van de natuur, daarom is deze activiteit super leuk is om te doen. Op het einde van de wandeling kan je bijvoorbeeld samen gaan picknicken. 

5. Spelletjesmiddag

Samen met je opa en oma een spelletjesmiddag houden. Gezellig pesten spelen of Rummikub. Oude spelletjes zijn ook leuk om te spelen omdat ze oude spelletjes goed kennen en al lang niet meer hebben gespeeld. Je kan ze ook nieuwe spelletjes leren die van deze tijd zijn, zoals bijvoorbeeld Skip-Bo of een computerspel!

6. Uit eten of koken voor je opa en oma

Nu de restaurants weer open mogen kan je weer gezellig uit eten. Laat de keuze aan je opa en oma, want het is dan natuurlijk Nationale Opa en Oma-dag. :) 

Smakelijk en sfeervol! Je kan ook voor je opa en oma gaan koken en dan kan  je bijvoorbeeld een 3-gangen menu maken met allerlei seizoensproducten.

Bij de meeste zorginstellingen zijn de activiteiten met ouderen vanwege het corona virus nog beperkt. Gelukkig starten activiteiten zoals naar de kapper of manicure gaan weer op. Maar toch is er voor een groot gedeelte van de dag weinig invulling. Hoe kun je ouderen toch betrekken bij activiteiten met de RIVM richtlijnen in acht genomen? 

1. Vier op een rij toernooi

Een toernooi organiseren is een goede manier om niet te veel ouderen tegelijkertijd op 1 plek te hebben. Dit kan met een spel zoals vier op een rij, maar ook met dammen, sjoelen etc. Van te voren kunnen er speelrondes gemaakt worden waarbij de verliezer steeds afvalt en de winnaar doorgaat naar de volgende ronde. Dit kan natuurlijk ook over meerdere dagen verspreid worden. Uiteindelijk zullen de finalisten tegen elkaar strijden in een allesbeslissende finale waarbij er 1 winnaar uit de bus komt. Spanning en sensatie verzekerd!

2. Hindernisbaan of estafette

Door een wedstrijdelement toe te voegen zal de motivatie en inspanning stijgen, een estafette met hindernissen is hier bijvoorbeeld geschikt voor. Begin met het manoeuvreren rondom pionnen, waarna men 3 ballen in een doos moet gooien om de volgende te laten starten. Het is ook leuk om een stuiterbal te laten balanceren op een lepel of met een waterpistool bekertjes om te schieten. Je kan natuurlijk eindeloos variëren met de hindernissen. Met een ruime opzet is deze activiteit ook geschikt voor rollators en rolstoelen. 

3. Elkaar na tekenen 

Om de creativiteit te stimuleren kan het maken van elkaars portret een leuke activiteit zijn. De enige benodigdheden zijn: papier, kleurpotloden/stiften/verf en natuurlijk enthousiaste gegadigden. Laat de bewoners elkaar na tekenen en vervolgens de portretten uitwisselen. De bewoners kunnen makkelijk 1,5 meter uit elkaar zitten en is dus helemaal corona-proof. Hilariteit gegarandeerd!

4. Het spreekwoordenspel

“Brood op de plank hebben” “Het oog is groter dan de maag” “Een speld in een hooiberg zoeken” Onze taal zit vol spreekwoorden en uitdrukkingen. Vroeger maakten spreekwoorden, meer dan tegenwoordig, deel uit van het alledaagse taalgebruik. Welke kennen de bewoners en wat betekenen ze? Deze spellen zijn te koop, maar via het internet spreekwoorden opzoeken kan natuurlijk ook. Om elkaar goed te kunnen verstaan wordt dit spel zittend aan tafel gespeeld, hierdoor kan de 1,5 meter afstand makkelijk bewaakt worden. 

5. Ballontennis

Hiervoor heb je ballonnen en een racket nodig; dit kan een vliegenmepper, tennis-of badminton racket zijn, of je maakt er zelf een van een wegwerpbord met een stokje daar achterop geplakt. Je kunt het spel zo ingewikkeld maken als je zelf wilt door de bewoners staand of zittend te positioneren en de ballonnen zo lang mogelijk in de lucht te houden/over te slaan. Eventueel kun je een scheidingslijn toevoegen voor een wedstrijdelement. Dit spel kan gedaan worden op 1,5 meter afstand en het verbetert ook nog eens de oog-handcoördinatie! 

6. Optioneel: De buikglijbaan

In onze zoektocht kwamen we ook nog deze activiteit tegen. Alleen geschikt bij lekker weer én voor de echte waaghalzen. Don’t try this at home.

 

Lijkt het jou leuk om bij te dragen aan het welzijn van ouderen? Solliciteer dan op onze website.

Dat horecapersoneel ook in de zorg van toegevoegde waarde kan zijn is tegenwoordig geen geheim meer. Maar hoe en waar kun je horecapersoneel inzetten en waarom is de meerwaarde van juist horecapersoneel zo groot? In 5 redenen leggen we uit waarom.

Bij ZorgOber zijn we horecamensen in hart en nieren, maar via een reeks van toevalligheden zijn we in 2015 de zorg ingerold en kwamen we voor het eerst in aanraking met het begrip ‘horeca in de zorg’. Al snel ondervonden we dat onze horeca achtergrond van toegevoegde waarde was voor de restaurants in de ouderenzorg. En dit is nog steeds zo! Met het sluiten van de horeca en de hulp die daarbij aan de zorg wordt geboden zijn veel zorginstellingen hier ook van overtuigd. Lees hier waarom.

1. Gastvrijheid 

Het andere mensen het naar hun zin maken, nergens worden wij gelukkiger van! Dit geldt eigenlijk voor iedereen uit de horeca, want eerlijk is eerlijk, voor het geld hoeven we het niet altijd te doen. Gastvrijheid is iets wat horecamensen met de paplepel ingegoten hebben gekregen. Zoals in het volgende punt beschreven, is er ook in de zorg steeds meer aandacht voor gastvrijheid. Hoe handig is het dan dat horecamedewerkers die hier jarenlang in getraind zijn dit kunnen toepassen in de zorg. 

2. De focus in de zorg op voeding en gastvrijheid

Sinds een aantal jaar komt er steeds meer aandacht kwam voor gastvrijheid in de zorg. Waar er zo’n vijf jaar geleden nog vaak de welbekende karretjes met volle borden eten door de restaurants & grand cafés rolde, zie je nu een hogere standaard en kwaliteit aan gastvrijheidsbeleving in de zorg. Er worden trainingen gegeven aan restaurantmedewerkers om hun gastvrijheid te verhogen en er worden platforms opgericht die pleiten voor gastvrijheid in de zorg. Maar ook gevarieerd en gezonde voeding staat hoger op de agenda’s van zorginstellingen.

3. Mentaliteit

Horecapersoneel kijkt met een andere bril naar bewoners: zij zijn opeens geen cliënten meer, maar gasten. Horecamensen tonen betrokkenheid en verdiepen zich in de bewoner, hebben geen 9-tot-5-mentaliteit en zijn echte harde werkers. Zij doen er alles aan om de ‘gast’ een speciaal gevoel te geven en om hen een glimlach op het gezicht te toveren. Wij bij ZorgOber doen dit inmiddels al 5 jaar zo en hebben de balans tussen horeca en zorg steeds verder geoptimaliseerd. 

4. Druk op de zorg

Een andere belangrijke reden waarom horecapersoneel een toevoeging is voor de zorg is om de zorg te ontlasten. De zorg staat momenteel weer onder enorme druk. Dit geldt niet alleen voor verzorgend en verplegend personeel, maar ook voor ondersteunend personeel voor de restaurants, dagbesteding, kleinschalig wonen en andere facilitaire diensten. Horecapersoneel kan enerzijds deze functies invullen. Anderzijds kunnen zij het zorgpersoneel ontlasten door taken uit handen te nemen die niet per se door een gediplomeerde zorgmedewerker uitgevoerd hoeven te worden, zoals ondersteuning bij eten en drinken, welzijn en huishoudelijke taken. Dit geldt overigens niet alleen tijdens de corona crisis, al jaren is er behoefte aan die ondersteuning. De gastvrijheid en werkethiek van horecapersoneel is hierin zeer waardevol. 

5. Frisse wind

De inzet van nieuw en gastvrij personeel, vaak studenten, wordt dikwijls ervaren als een frisse wind. Voor de medewerker ontzettend dankbaar om te zien hoe een bewoner reageert op deze gastvrijheid. Die maatschappelijke waarde die in de horeca soms mist is wel aanwezig in de zorg. Er ontstaat een wederzijdse waardering tussen medewerker en bewoner, waar de bewoners enorm van op kunnen leven.

Wij vinden het mooi om te zien hoe er tijdens de corona periode initiatieven zijn ontstaan die dit beamen. De oplossing die zorginstellingen nu vinden om horecapersoneel in de zorg in te zetten voor ondersteunende diensten is wat ons betreft dan ook niet tijdelijk. De voordelen hiervan zien wij bij ZorgOber dagelijks. Wij maken er al 5 jaar werk van om de inzet van gastvrij horecapersoneel als een lange termijn oplossing aan te bieden. En mocht u het als zorginstelling toch lastig vinden om deze mensen te vinden én te binden, kunt u altijd nog bij ons terecht.

De kerstman zat te denken,

wat hij ZorgOber zou schenken.

Hij was zijn lijst aan het afgaan,

En zag toen opeens de naam van ZorgOber staan!

maar voordat hij cadeaus kon gaan jagen,

moest hij evalueren hoe ZorgOber zich het afgelopen jaar heeft gedragen

 

Januari was altijd een van de rustigste maanden van het jaar,

maar in de eerste maand van 2020 was niets minder waar! 

Door de nieuwe samenwerking met het Amphia ziekenhuis kwam daar een gigantische piek,

snel zijn er nieuwe ZorgObers geworven, zoals altijd bijzonder gastvrij en enorm energiek.

 

In februari gingen de honderden diensten ook gewoon door,

en riepen Jesper en Stijn: “We hebben extra handjes nodig op kantoor! 

Zo gezegd, zo gedaan,

Myrthe kwam er gelukkig bij en het team bestond uit 5 voortaan.
Nu konden ze met vijven carnaval vieren,

van te voren een friettafel en alleen maar halve liters bieren! 

 

Wat hierna gebeurde zal niemand zijn ontgaan,

Het coronavirus was zich een weg door Brabant en de rest van NL aan het slaan.

Voor ZorgOber was dit niet direct reden tot paniek,

zij vingen het verzuim op van personeel: van het wachten op testuitslagen tot gewoon ziek.

 

Maar in april werd het menens en kwam er een bezoekersverbod

De deuren van zorginstellingen gingen tijdelijk op slot

en ondanks de groeiende zorgen over het personeelsgebrek

was er wegens veiligheidsredenen voor ZorgObers helaas geen plek

 

Daarbovenop ging samenwerkingspartner Mise-en-Place failliet

en dat leidde ertoe dat ZorgOber noodgedwongen haar kantoor verliet

Maar het ging niet allemaal mis: wie had dat gedacht,

ondanks de corona crisis gaven medewerkers het werken bij ZorgOber een acht!

 

De zomer tekende zich door speculatie en onzekerheid

het corona virus werd nog steeds in grote mate verspreid

Desondanks kwam er met het wegvallen van de diensten in de maand mei

veel tijd voor het werken aan protocollen en strategieën vrij

 

Al snel daarna volgde goed bericht

Zorginstellingen mochten weer open en vestiging Eindhoven werd opgericht

ZorgObers zaten nu als triage medewerkers in de wandelgangen

om het langverwachte bezoek verantwoord te ontvangen

 

In juli werden de maatregelen enigszins beperkt,

De diensten vlogen het kantoorteam om de oren en er werd weer hard gewerkt

Voor het vullen van deze diensten was er behoefte aan nieuw personeel,

En het geven van een training voor de nieuwe obers was daarbij essentieel

 

Het kantoorteam had ambitie en vond dat hun dienstverlening moest worden uitgebreid

En de wens voor meer huiskamer diensten werd door de sales blitz een feit

Die week is er volop gemaild, geflyerd en gebeld,

daardoor zijn er voor 2021 mooie plannen vastgesteld

 

In september stond iedereen in de startblokken klaar

Deze maand is normaal gesproken de drukste van het jaar

Maar dit jaar verliep september anders dan verwacht

ZorgOber’s hulp werd steeds vaker pas last-minute nodig geacht

 

In oktober was het feest want ZorgOber werd vijf jaar oud

Voor de gelegenheid schreef Stijn een mooie blog over hoe hij en Jesper het bedrijf hebben opgebouwd

Maar het 5-jarig jubileum was niet het enige feest,

ZorgObers kwamen deze maand bij veel relaties waar ze nooit eerder waren geweest

 

In november gebeurde er opeens heel veel

De voorspelde tweede corona golf bleek zeer reëel 

Verder kondigde Jesper zijn vertrek aan, niet geheel onverwacht

en zo werd het team weer naar 4 teruggebracht
Nog steeds was er in de zorg sprake van een enorm personeelstekort

ZorgObers trokken hun beschermende kleding aan en hielpen nu ook op de cohort

Daarnaast werden ZorgObers op het gebied van kauw- en slikproblemen specialist

De eerste groep volgde een sliktraining onder leiding van een logopedist

 

Begin december werd het team met een nieuw kantoor verwend,

Wanneer ze daar allemaal corona proof kunnen gaan werken is helaas nog onbekend

De jaarlijkse foute kersttrui bowling kon dit jaar niet op de normale manier doorgaan

Maar wees niet getreurd, via een digitale quiz probeerden de ZorgObers elkaar alsnog te verslaan

 

Kortom, ZorgOber heeft in 2020 niet stilgezeten

maar één ding is zeker, het was een jaar om nooit te vergeten

De kerstman is benieuwd wat voor kansen er allemaal in 2021 gaan komen,

een nieuw jaar om met het team te knokken voor nog grotere dromen.

 

Beste medewerkers van ZorgOber, maak er wat van!

 

Met vriendelijke groet,

De Kerstman

Vandaag is de 5-jarige verjaardag van ZorgOber. Eigenaar Stijn vertelt hoe het allemaal begon. “10 jaar ondernemen met leuke en nog leukere momenten! Natuurlijk is het niet allemaal rozengeur en maneschijn. Maar dat we uit zouden groeien tot BN’ers had niemand kunnen bedenken.” 

 

De ontmoeting 2010

In mijn afstudeerfase van de International Hotel Management School Breda ging ik een minor ondernemerschap doen. Gekleed in pak ging ik naar de introductie, ik zag mezelf als beginnend ondernemer en daar moest ik me natuurlijk ook naar kleden! Veel deelnemers hadden al een maatje om samen een ondernemingsplan te gaan schrijven, maar ik was op mezelf. Er was nog iemand die opviel, nog één jongen in pak die ook alleen stond, zodoende raakte we al snel aan de praat. Jesper Weys, van de opleiding Manager Recreation and Organisation. Door onze actieve deelname in het Bredasche studentenleven hadden we snel een klik. 

Het plan 

Het moment was daar, er moesten paren gevormd worden. Jesper pitchte over het verhuren van kroegen en ik over het houden van  proeverijen. Na nog acht andere ideeën gehoord te hebben zaten Jesper en ik het meeste op een golflengte. Zo ontstond ons duo en het idee om feestlocaties te verhuren op momenten dat ze niet gebruikt werden. 10 weken werkte we aan de opstart van het fictieve bedrijf: VierHetHier.nl. Nadat we de minor succesvol hadden afgesloten waren we overtuigd dat het ook echt een succes ging worden. Snel zaten we bij de Kamer van Koophandel en hadden we visitekaartjes met “directeur” erop! Nooit hebben we ook maar 1 locatie verhuurd…

PriveOber 

Toen mensen ons niet vroegen naar locaties, maar naar personeel zijn we mee bewogen in deze markt van vraag en aanbod. Terug naar de KvK en de eerste handelsnaam werd toegevoegd: PriveOber. “Of we ook hapjes hebben?” “Nou eigenlijk niet, maar als ik zelf kom dan kan ik dat wel regelen.” “Hoeveel dat kost?” Op de fiets door de regen naar de groothandel, prijzen noteren en weer naar huis. 10 cent per hapje erop als marge. Klant akkoord, terug naar de groothandel en hapjes gekocht. Aan het eind van de rit toch €5,- aan over gehouden. Weet je wat, we blijven wel bij alleen obers verhuren, geen hapjes, drankjes, glazen of statafels.   

Eigen baas 

Dagelijks werkten we in café de Vulling op de Grote Markt. Starten pas om 10:00 uur, want ja, eigen baas betekent zelf bepalen wat je doet. Door de week werken aan de website en marketing, en in het weekend werken op feestjes bij bekenden van ons. Als beginnend ondernemer is het geen vetpot, dus werkte ik ook nog in een Wijnkoperij in Zaltbommel.

 

De eerste klant

Jesper bouwde een mooie website waarop mensen hun wens voor personeel konden achterlaten. Toen ik in het weekend een aanvraag binnen zag komen van iemand die ik niet kende, verwachtte ik dat het wel een bekende van Jesper zou zijn. Maandagochtend bleek dat Jesper dacht dat het een bekende van mij zou zijn. Onze eerste klant die we niet kenden had onze website bezocht en een offerteaanvraag gedaan. De zenuwen gierden door onze lichamen, onze eerste echte klant!!! Helaas, ze vond de kosten te hoog. Maar ho is even, onze eerste klant laten we niet lopen, we zijn 3 keer teruggekomen met een lagere prijs totdat ze ja zei…..

Het gesprek

We wilden groeien, dus vroegen we een gesprek aan met een landelijke samenwerkingspartner, dit was onze kans! Hij ging akkoord, maar koos een chique restaurant en gaf aan dat hij ook nog iemand mee zou nemen. Wij zagen de kosten al oplopen. Ons spaargeld ging naar de lopende rekening om het etentje te kunnen betalen, dit had ons faillissement kunnen betekenen. Met enige schaamte maar ook opluchting werd de rekening door onze gast betaald én de samenwerking werd bezegeld. 

Ons eerste kantoor

Al snel volgde de klanten elkaar op. Maar met groei komt groeipijn. Tijdens de werkdag in het café printopdrachten klaarzetten en dan thuis de laptop aan de printer aansluiten om de administratie in een map te stoppen… We moeten een eigen kantoor! In het Backer en Rueb verzamelgebouw aan de Speelhuislaan vonden wij een plek. Ruimte voor 2 bureau’s en een tafelvoetbalspel, die moest en zou op ons eerste kantoor komen.  

Van gewone burger naar Bekende Nederlander

“Volgende week donderdag ben ik om 20:30 te zien op RTL4, verder mag ik er niks over zeggen”. Zo luidde het bericht dat ik stuurde naar mijn vrienden en familie. De speculaties waren leuk om aan te horen, maar ik bleef stil. Iedereen moest toch wel lachen toen ze op het puntje van hun stoel zaten en ons als de LoveButlers Lars & Larry bij All You Need is Love aan het werk zagen. Vier seizoenen gingen wij mee langs de brievenschrijvers om hun geliefden te verrassen met een romantisch gebaar. Een onvergetelijke ervaring, en niet alleen voor ons. Nog maanden na de uitzending werden we herkend op straat. Mensen wilden zelfs met ons op de foto! 

 

all you need is love

 

Eigenbaas 2.0

Alhoewel onze werkdag om 10:00 startte begonnen onze telefoons al om 09:00 te rinkelen met allerhande vragen over wat onze obers wel en niet kunnen. Toen de vroege belletjes maar niet wilde ophouden ging ook bij ons het belletje rinkelen, we moeten om 9:00 uur op kantoor zitten! We moesten ons “eigen baas-principe” toch een beetje loslaten, nu werd het echt serieus.

Onze eerste kennismaking met de zorg

Met PriveOber kwamen (en komen) we overal; bij mensen thuis, feestlocaties zonder personeel, een huwelijksaanzoek op de Veluwe en wat al nog meer. Zo ook in een zaaltje bij een verzorgingstehuis in Dongen. Bij elk partijtje kwam er een PriveOber om de avond soepel te laten verlopen. De manager die alleen maar positieve geluiden over ons hoorde vroeg of onze mensen ook in de middag konden helpen met het uitserveren van de warme lunch. In de trant van Pippie L: “Dat hebben we nog nooit gedaan, dus dat kunnen we wel!”

Win-Win situatie

Wat leuk! De bewoners kwamen in de middag samen om van een warme lunch te genieten. Verrast door het nieuwe gezicht ontstonden er praatjes aan elke tafel. “En nog een man ook, die zie je hier niet zoveel!” Gezellig een praatje maken en daarmee automatisch bijdragen aan het welzijn van de bewoners. Het wordt tijd voor meer personeel… 

Weer naar de KvK

Het goede woord over PriveObers in de zorg verspreidde zich snel richting andere instellingen. In korte tijd leverden we bij vier zorginstellingen in Oosterhout en Dongen. Om het overzicht te behouden noemden we deze niet-PriveOber-diensten, ZorgOber-diensten. Zo werd ZorgOber geboren en dat betekende weer een ritje naar de KVK. ZorgOber werd toegevoegd aan de lijst met handelsnamen.

Groei

Tussen de bedrijven door werd het kantoor aan de Speelhuislaan ingewisseld voor een grotere ruimte aan de Nieuwe Boschstraat in Breda. Melina werd onze eerste ZorgOber en de eerste medewerker op kantoor kwam erbij. Twee is een duo, maar drie is een team. Er moesten afspraken gemaakt worden over communicatie en andere praktische zaken. Inmiddels hebben Jesper en ik een echt “groot” kantoorteam met Marc, Laura en Myrthe en ongeveer 40 ZorgObers. Onze starttijd is ondertussen vervroegd naar 8:30, maar nog steeds gaat de telefoon wel eens vroeger dan dat…

 

Kerstbowling

ZorgObers

Onze medewerkers zijn voornamelijk studenten die een horeca- of zorg studie doen. Onder andere via onze oude connecties uit het studentenleven komen er jaarlijks weer nieuwe mensen bij ons solliciteren. Buiten het belang van de goede band met de disputen is dit vooral heel erg leuk! Wij vinden het belangrijk dat iedereen plezier heeft in zijn werk. Elke maand presenteren we de maandcijfers per afdeling en doen we iets leuks met het team. Daarnaast hebben we 4 keer per jaar een personeelsfeest met alle ZorgObers, vooral de kerstbowling en de bijbehorende wisseltrofee zijn echte ZorgOber begrippen geworden.

 

Kijken naar de toekomst

Twee keer per jaar gaan we op ‘power play’, een weekje in een hutje op de hei. We werken keihard aan strategieën voor de toekomst, maar daarnaast is er ook ruimte voor ontspanning en plezier. Vaak dagen we elkaar uit met spelletjes. In het voorjaar gaan we naar het buitenland en in het najaar blijven we in Nederland. Na zo’n week barsten we weer van de energie en ideeën! 

Waar zijn we nu?

Inmiddels leveren wij ZorgObers en koks in Breda en omstreken. Ook veroveren we de rest van Noord-Brabant in Tilburg, Eindhoven en Den Bosch. In Zuid-Holland hebben we ons bruggenhoofd in Rotterdam. De ambitie is er om heel het land te kunnen bedienen met onze diensten die variëren van gastvrijheidsmedewerkers tot receptionistes en van logistieke medewerkers tot gastvrouwen/heren op kleinschalig woonafdelingen. 

Huidige uitdagingen

2020 zou een mooi jaar voor ons gaan worden. In januari en februari presenteerden we mooie jaarcijfers, we konden ons geluk niet op. Het zal niemand in de wereld ontgaan zijn dat het Coronavirus toen al haar weg vanuit China aan het maken was richting het Nederlandse carnaval. Halverwege maart merkte wij het ook, de verzorgingstehuizen waren brandhaarden. De ouderen moesten beschermd worden en de deuren gingen op slot voor bezoekers. Vele restaurants gingen dicht en ook wij werden op veel locaties buiten gehouden. Ook nu moesten we meebewegen met de markt. We hebben onze dienstverlening uitgebreid met bezoekersregelingsdiensten en ons personeel dat afhankelijk is van het salaris hebben we met de overheidssteun kunnen doorbetalen. Inmiddels is het voor ons iets aangetrokken. We hebben mensen die staan te springen om aan het werk te gaan, maar we zitten nog ver van het niveau waar we het jaar mee begonnen waren.   

Op 5 oktober 2015 ontvingen wij onze eerste uitvraag voor een ZorgOber via de mail, en wat zijn we sindsdien ver gekomen. Ondernemen is leuk en uitdagend. Bij elke vorm van groei moeten er weer aanpassingen gedaan worden aan de manier van werken. Of de groei nu zit in meer klanten of meer werknemers, uitbreiding van de dienstverlening of een heel nieuw concept, ondernemen is vallen en opstaan. 10 jaar geleden zijn Jesper en ik als compagnons begonnen en vandaag blazen we de kaarsen uit voor het 5-jarige bestaan van ZorgOber, een bedrijf waar ik al de 5 jaar trotse eigenaar van ben. Velen hebben ons de afgelopen jaren geholpen met van alles en nog wat, zonder jullie had ik dit niet voor mogelijk gehouden. Bedankt daarvoor en op naar nog meer leuke momenten! 

 

Flexibele schil zorg