U herkent het misschien wel: een ziekmelding een uur voor het begin van de dienst, een drukke feestdag waardoor meer personeel nodig is of plotselinge langdurige uitval van een medewerker. Situaties zoals deze zijn onvermijdelijk met een kleine vaste groep medewerkers en kunnen effect hebben op de kwaliteit van de service voor de bewoners. Bovendien kunnen de werkzaamheden niet wachten en zal er snel naar een oplossing gezocht moeten worden. Dit is één van de redenen waarom steeds meer zorginstellingen overschakelen op een flexibele schil. Na het lezen van dit artikel weet u waarom juist een externe flexpool zo van toegevoegde waarde is. Laten we beginnen met een korte introductie over wat een flexpool is.

Wat is een flexpool?

Een flexpool is een flexibele schil van medewerkers die u kunt oproepen wanneer u ze nodig heeft. Met behulp van een flexpool kunnen tijdelijke personeelstekorten efficiënt worden opgevuld. Een flexibele schil biedt een snelle oplossing bij uitval van uw vaste medewerkers onder andere door ziekte, vakantie of tijdens zwangerschapsverlof. Ook zorgt een flexpool voor een stabiel vangnet en is verstandig om achter de hand te hebben, zodat u niet voor verrassingen komt te staan. Wanneer een zorginstelling het faciliteren van de flexpool uitbesteed aan een andere bedrijf spreken we van een externe flexpool. Een externe flexpool is de oplossing voor;

  • Personeelstekort, voor vakantieperiodes en andere piekmomenten
  • Zieke medewerkers, zwangerschapsverlof
  • Een aannamestop of reorganisatie
  • Verlaging werkdruk, voorkomen van overuren.
  • Het opstarten van een nieuwe locatie
  • Lange termijn en last-minute uitdagingen
  • Tijdbesparing op het roosteren/plannen en het oplossen van knelpunten in het rooster

Naast dat een flexpool deze problemen oplost, heeft vooral het hebben van een externe flexpool zo zijn voordelen. Hierbij de voor- en nadelen van een externe flexpool op een rijtje;

1. Een externe flexibele schil zorgt voor waarborging van continuïteit

Bewoners, cliënten of patiënten moeten elke dag eten en drinken, ook als er een vaste medewerker plotseling ziek is. Een externe flexpool waarborgt de continuïteit op de werkvloer. Wilt u niet meer voor zulke verrassingen komen te staan? Wij denken graag mee over het opzetten van een vaste flexpool zodat de vaste medewerkers geen ziekte hoeven op te vangen en de bewoners de aandacht krijgen die ze verdienen.

2. Afschalen wanneer de personele bezetting weer op orde is

Met een externe flexibele schil zit u nergens aan vast. Flexibel is ook echt flexibel. De flexibele medewerkers blijven in dienst van het uitzendbureau. Heeft u geen uitdaging meer en geen extra inzet meer nodig? Dan zet het uitzendbureau de medewerkers bij een andere opdrachtgever in. Ideaal voor ziek- en piekmomenten.

3. Laag risico, veel gemak

Anders dan bij een interne flexpool loopt u bij het inhuren van een externe flexibele schil geen enkel risico. Uitzendbureaus dragen het risico voor de doorbetaling van eventuele ziekte van de ingezette medewerkers. U krijgt direct een vervangende medewerker en betaald geen extra kosten. Daarnaast hoeft u zich geen zorgen te maken over de rechten en plichten die bij flexibele arbeidskrachten komen kijken. De externe flexpool medewerkers zijn in dienst van het uitzendbureau.

4. Flexpool medewerkers zijn snel inzetbaar 

Last-minute in de ochtend zelf het hele personeelsbestand bellen? Of gewoon simpel de dienst uitzetten bij de flexpool. Dat is snel opgelost, ideaal! Eén van de meest gewaardeerde voordelen van een externe flexpool is dat er snel geschakeld kan worden mocht een vaste medewerker zich plots ziekmelden. U zet de dienst uit en kan door met uw eigen werkzaamheden. Deze flexibiliteit is één van onze belangrijkste kernwaarden. Dat betekent dat zodra u aangeeft dat er last-minute nog een extra medewerker nodig is, het bij ons topprioriteit is om een ZorgOber te vinden die de dienst vult. Zelfs als de dienst op de dag zelf is kunnen we dit oplossen, wij doen altijd ons uiterste best om u te helpen. 

5. Ervaren en ingewerkte horecamedewerkers

Een flexpool is er om u, uw vaste personeel, en de bewoners het leven zo gemakkelijk mogelijk te maken. Tijdens de piek- of ziek momenten is er vaak geen tijd om iemand uitgebreid in te werken. Dan is het fijn als de medewerkers uit de flexpool ervaren en ingewerkt zijn, of al bekend zijn op de locatie. Medewerkers van een externe flexpool komen vaak op meerdere locaties. Daardoor zijn ze gewend om zich snel aan te passen aan nieuwe situaties. ZorgObers hebben specifieke ervaring opgedaan in zorginstellingen, waardoor ze processen makkelijk herkennen en snel aan de slag kunnen. ZorgObers zijn doorgaans jonge volwassenen die nog studeren. Deze proactieve en professionele jongeren hebben affiniteit met de zorg en horeca, ook hebben ze onze interne gastvrijheidstrainingen afgerond voordat zij bij een zorginstelling aan de slag gaan. Daarnaast traint ZorgOber medewerkers in het omgaan met dementie en het hebben van een zorg signalerende functie. Ook stellen wij vooraf met u een op maat gemaakte briefing op met de werkwijze, werkafspraken en aandachtspunten die voor u belangrijk zijn. De ZorgObers ontvangen deze briefing zodat ze goed voorbereid zijn en snel hun draai vinden bij u in het team.

6. Flexpool wordt voor u onderhouden

Het grootste voordeel van een externe flexpool is dat u er niks aan hoeft te doen. Een eigen interne flexpool daarentegen moet regelmatig worden bijgehouden. Een flexibele schil opzetten is één, maar het onderhouden van een flexpool vergt veel tijd en aandacht. Het bestand aan flexkrachten en hun beschikbaarheid moet natuurlijk altijd actueel zijn. Voor het zelf goed bijhouden van een goede pool is vaak een extra arbeidskracht nodig. Met het uitbesteden van een flexpool bespaard u dus tijd en geld. Goed om te weten is dat ZorgOber het onderhouden van de flexpool volledig in eigen beheer neemt. Zo kunt u zich blijven focussen op uw dienstverlening.

Zijn er nadelen?

Een nadeel van een externe flexpool zou kunnen zijn dat men niet op naam kan reserveren. Wanneer een medewerker zo goed bevalt, dan is er voor de volgende inzet natuurlijk een voorkeur voor dezelfde medewerker. Er komt altijd een ervaren ZorgOber, we kunnen alleen niet garanderen dat de persoon van uw voorkeur de dienst draait. Wij streven naar een kleine pool en vaste gezichten en natuurlijk kunt u altijd uw voorkeur doorgeven, afhankelijk van de beschikbaarheid van de medewerker slagen wij hierin. Natuurlijk kunnen we meedenken naar oplossingen, bijvoorbeeld om de favoriete medewerker voor vaste uren te detacheren. Zo bent u verzekerd van uw favoriet!

Bent u enthousiast geraakt over het gemak van een externe flexpool? Andere zorginstellingen gingen u al voor, zij geven aan graag samen te werken met ZorgOber om  de volgende redenen.

Waarom ZorgOber dé externe horeca flexpool is voor de zorgsector

  • Wij schakelen snel
  • ZorgOber is flexibel
  • Leuke enthousiaste medewerkers
  • Betrouwbaar, ZorgOber levert altijd.

ZorgOber is altijd bereikbaar

ZorgOber is altijd bereikbaar via email en telefoon. Wilt u een ZorgOber uitvragen voor volgende week, dan kunt u de dienst altijd uitzetten per e-mail. Zijn er dringende vragen of last-minute diensten? Het nummer 076-2600007 is altijd bereikbaar. Is er dus een probleem of belangrijke vraag over dezelfde avond of volgende ochtend, dan bent u razendsnel in contact met de planners van het ZorgOber team.

Altijd toegang tot startklare en flexibele medewerkers

Als u kiest voor een flexpool van ZorgOber heeft u op piekmomenten of bij uitval altijd toegang tot extra capaciteit. Bovendien is en blijft deze capaciteit flexibel inzetbaar. Zo bent u onderbezetting voor, waardoor uw gastenservice/horeca ten allen tijde volledig operationeel door kan draaien. Wij zijn benieuwd of u deze uitdagingen herkent en of wij u hierbij kunnen helpen. Wilt u niet meer voor personele verrassingen komen te staan en altijd zeker zijn van een optimale bezetting? Neem dan vandaag nog contact op en ervaar wat ZorgOber voor uw organisatie kan betekenen.

Een dag op een kleinschalig wonen afdeling

Om 11:45 meld ik me bij de deur en druk ik op de bel. “Goedemorgen, voor wie kan ik open doen?” klinkt er door de intercom. “Goedemorgen, voor Laura van ZorgOber!” 

Eenmaal binnen groet ik het zorgpersoneel en de bewoners en loop ik snel door om mijn tas op te bergen en om de sleutels en telefoon te pakken. Ik lees de laatste rapportage van de cliënten en werp een blik op de agenda. Er komt vanmiddag bezoek en meneer van Dijk is gister 89 geworden! Niet vergeten om die nog even te feliciteren zo. De dag kan beginnen! 

12:00 – Warme maaltijd

De steamer begint 5 minuten voor 12:00 te piepen, precies op tijd dus. “We gaan zo een hapje eten, gaan jullie mee aan tafel zitten?” vraag ik. Ik pak de rollator van mevrouw Soeters omdat ik weet dat ze niet zonder kan bewegen, en begeleid haar naar “haar” plek naast meneer van Driel, die twee kunnen altijd zo gezellig babbelen met elkaar. Alleen nog de servetten omdoen bij de bewoners die dat nodig hebben, maar ook dat is zo gedaan. 

Ik begin met de gemalen maaltijd van meneer van Dijk en pak het speciale bord met meer grip voor mevrouw Soeters, waarin ik haar maaltijd opschep. “Smakelijk eten allemaal!” In samenspraak met het zorgpersoneel bepalen we de verdeling tijdens de maaltijd en ik help met het eten snijden. Tegelijkertijd probeer ik de bewoners zo goed mogelijk te stimuleren om nog een hap te nemen. “Annie, u lust vast nog een hapje van deze heerlijke kibbeling!” Als toetje mix ik 2 soorten vla met een toef slagroom erbij. Behalve voor meneer van Driel, want hij houdt niet van slagroom. 

13:00 – Afruimen

Wanneer alle bewoners gegeten hebben veeg ik de handen en monden schoon waar dat nodig is. Ik vraag aan de bewoners waar ze graag willen zitten, voor de een is dat voor het raam en voor de ander voor de televisie. Ik ruim de tafel af en zet alles in de vaatwasser. Opgeruimd staat netjes! 

Terwijl ik de vuilniszakken weg breng kom ik mevrouw Bakker tegen die me vraagt of ik haar kan helpen met een toiletbezoek. “Dag Joke! Ik kan u daar zelf helaas niet mee helpen, maar ik zal gelijk de verzorging roepen om u te helpen. Blijft u hier, dan komt er zo iemand voor u.”

14:00 – Lekker bakske koffie!

Tijd voor een bakkie! En niet te vergeten: met een lekker koekje erbij. Ik bied alle bewoners een kop koffie of thee aan. Mevrouw Jacobs zegt: “graag met een zoetje”, “die heb ik er al voor u in gedaan Riet!” en ik geef haar haar thee. 

Het is niet zulk lekker weer dus ik zet wat muziek aan op de TV, “Wat zullen we vandaag eens zingen?” vraag ik. “André Rieu, Johnny Jordaan, of weer eens een keer de Toppers?” Meneer van Dijk en meneer Vermeulen komen bij mij aan tafel zitten om de krant te lezen, de dames zingen vrolijk mee met de liedjes. 

15:00 – Bezoek

Het bezoekmoment is misschien wel mijn favoriete moment van de dag omdat het leuk is om de bewoners zo blij te zien met hun familie en geliefden. Deze keer is ook geen uitzondering: de tweelingzus van mevrouw Soeters komt langs en het enthousiasme straalt ervan af als de hereniging plaats vindt. 

Wanneer iedereen is voorzien van koffie en thee loop ik naar meneer Vermeulen. Hij heeft geen bezoek en lijkt een beetje afwezig te zijn. Ik vraag hem of hij zin heeft om een stukje te wandelen in de tuin en dat heeft hij. We wandelen ongeveer een kwartiertje en praten over zijn vroegere werk als politieagent en zijn hond Tommie die hij toen aan zijn zijde had. Na het wandelen schenk ik een glas limonade voor hem in en kan ik constateren dat hij er gelukkig opgewekter uitziet!

16:00 – Soep maken

Om 16:00 begin ik met de voorbereidingen voor de broodmaaltijd. We beginnen de maaltijd  altijd met soep, dus deze ga ik alvast klaarmaken zodat die nog kan afkoelen straks. Ik check nog even bij de verpleging welke soep ze de voorgaande dagen hebben gegeten zodat ik het “eten we nu alweer tomatensoep?!”-fiasco ontloop. 

Tijdens dat de soep op staat vraag ik aan mevrouw Jacobs of ze samen met mij de tafel wil dekken. Ik vraag aan mevrouw Jacobs: “Riet, legt u naast elk glas een servet?” “Wat? Ik ken helemaal geen Ted!” “Nee Riet, servet! Ser-vet!” Jammer dat mevrouw Jacobs steeds slechter hoort, maar wat is het toch een schat. 

17:00 – Broodmaaltijd

Net zoals bij de warme maaltijd begeleid ik de bewoners naar hun zitplek en zorg ik dat iedereen een servet om heeft. Hetzelfde ritueel als vanmiddag dus, want structuur en herkenbaarheid is fijn voor de bewoners. 

Vervolgens ga ik gezellig aan de tafel zitten en help ik waar nodig met het smeren van boterhammen. Mevrouw Bakker vindt brood niet het allerlekkerst, dus voor haar heb ik tijdens het maken van de soep ook een eitje gekookt. Daar is ze (zoals ik al dacht) erg blij mee!

Tijdens het eten merk ik dat mevrouw Bakker en meneer van Driel wat onenigheid hebben, omdat meneer van Driel telkens haar drinken probeert af te pakken. Op een gegeven moment pikt ze het niet meer en stoot ze het glas van meneer van Driel om. Lekker dan, chocolademelk blijft altijd zo heerlijk plakken op tafel. Toch behoud ik mijn geduld, ik kan niet boos worden op deze mensen. “Mevrouw Bakker, meneer van Driel, zo gaan we niet met elkaar om. Laten we ons bezig houden met ons eigen eten en drinken.” En ik begin snel over het leuke bezoek van die middag om de focus te verzetten. 

18:30 – Quality time met de bewoners!

Na het eten doet ieder lekker zijn of haar eigen ding. Sommigen willen graag het journaal zien, anderen gewoon even lekker naar buiten kijken en een paar worden door de verpleging alvast omgekleed in hun nachtkleding. Het is tijdens dit moment van de dag extra belangrijk om alert te zijn, omdat de verpleging niet direct aanwezig is. Daarom ga ik gezellig bij de bewoners zitten en vraag ik wie er nog zin heeft in een kopje thee. 

In de voorraadkast vind ik nog wat mandarijnen, bananen en peren waar ik een fruitsalade van maak en die in kleine bakjes aan de bewoners geef. Van een frisse fruitsalade kan iedereen genieten!

19:15 – Afsluitende werkzaamheden

Steeds meer bewoners worden omgekleed en daardoor is het wat rustiger in de woonkamers. Daarom pak ik uit de schoonmaakkast de dweil en stofzuiger en maak ik daarmee de huiskamers en keukens schoon. Daarna begint de vaatwasser te piepen, dus die ruim ik uit. 

Meneer van Dijk begint op te staan en onrustig rondjes te lopen. Ik weet alweer hoe laat het is: zometeen gaat de jacht beginnen. Zijn kostbare schatten kunnen vanalles zijn: bestek, knuffels en glazen. Vorig jaar heb ik een half uur gezocht naar het kerststalletje, die ik bij hem achter zijn stoel terugvond. Om te voorkomen dat hij de spullen van de andere bewoners probeert te stelen, pak ik zijn hand en gaan we samen een rondje door de gang lopen. 

19:45 – Afscheid

Een kwartier voor mijn dienst maak ik een laatste rondje over de afdeling, waarbij ik het verplegend personeel vraag of ik nog iets in het bijzonder voor ze kan doen. Onderweg kom ik meneer Vermeulen en mevrouw Bakker tegen, die twee zijn sinds mevrouw Bakker hier is gekomen onafscheidelijk. Erg schattig om te zien, maar voor de andere bewoners is het soms te klef. Het is al laat, dus ik neem mevrouw Bakker mee naar de andere woonkamer: “Morgen kan er weer geknuffeld worden.” Voor ik het weet is het 20:00 en zit mijn dienst erop.

Ik loop naar het verplegend personeel en zeg dat mijn dienst erop zit. “Bedankt voor je hulp, tot de volgende keer!” Vervolgens loop ik naar de werkkamer en hang mijn sleutels terug in de kast en leg ik de telefoon terug in de oplader. Ik verwissel mijn ZorgOber polo voor een normaal shirt en pak mijn tas. Dan loop ik nog langs de woonkamers om de bewoners gedag te zeggen. “Tot snel weer allemaal!” roep ik terwijl ik de deur uitloop. Gelukkig mag ik volgende week alweer terugkomen.

De namen van de bewoners zijn veranderd vanwege privacyredenen.

Interesse in een ZorgOber voor kleinschalig wonen bij uw locatie? Neem contact met ons op via info@zorgober.nl of 076-2600007

Lotfi Haddad

ZorgKok Lotfi bij Vitalis Vonderhof

 

“Wanneer ik binnenkom bij Vitalis zet ik de apparatuur aan en begin ik met de soep. Vervolgens begin ik aan het toetje en dat probeer ik altijd mooi te garneren met slagroom of iets extra’s. Als dat in de koeling staat begin ik aan de maaltijd, maar dat hangt er dus vanaf wat voor een maaltijd het is. Dan begin ik alles te pakken wat ik nodig heb.“ Dit is een korte greep uit het interview met ZorgKok Lofti, waarin hij vertelt over het koken in de zorg. Lotfi, zelfstandig kok sinds 8 jaar, is werkzaam bij zorginstelling Vitalis Vonderhof in Eindhoven waar hij met veel passie kookt voor de bewoners. Na veel ervaring te hebben opgedaan in de reguliere horeca is Lotfi nu werkzaam in de zorgsector, en dat is toch een vak apart.

Ook Alain, al sinds zijn 17e kok, is een van de ZorgKoks die we benaderd hebben voor een telefonisch interview. Hij werkt momenteel bij de Zellingen in Capelle a/d Ijssel, waar ze vers koken op de afdelingen door middel van een mobiele keuken. Alain is hier vanaf het begin bij betrokken en heeft het erg naar zijn zin daar. 

Laura van ZorgOber interviewde twee ZorgKoks over hun werkzaamheden bij de zorginstellingen, en wat er speciaal is aan koken in de zorg.

 

Hoe ziet een gemiddelde werkdag er voor je uit?

Alain: “Normaal gesproken vertrek ik om 08:30 naar de Zellingen en begin ik daar met de keuken aansluiten en haal ik wat ik nodig heb van de koelcel. Vervolgens ga ik met mijn team (een medewerker van de afdeling en een voedingsassistent)  zitten en maken we een plan, wie wat gaat doen dus. Er moeten eten schoongemaakt en gesneden worden, omdat we alles vers maken. Dat eten gaan we uiteindelijk uitserveren. Na het eten maak ik de keuken schoon en noteer ik wat er de volgende keer graag gegeten wilt worden, dat geef ik dan door aan de keuken beneden.”

 

“Er zijn hier veel aanpassingen, zoals natriumarm, suikervrij, glutenvrij, en heel veel gemalen maaltijden. Je moet er voor zorgen dat de mensen krijgen wat ze nodig hebben.” Lotfi

 

Wie stelt de menu’s samen en variëren deze erg? 

Lofti: “ We proberen om gevarieerd met eten te zijn. We werken met menu’s die elk seizoen mee veranderen, dus om de 3 maanden veranderen de maaltijden in het teken van een seizoen. In de zomer hebben we als toetje vaak ijs; het varieert. Dat is belangrijk, want daar houden onze mensen van.”

Alain: “We bedenken de menu’s samen, maar voornamelijk willen ze de Hollandse pot, met uitzonderingen als spaghetti of bami. Voor de rest geen extreme dingen, daar kunnen ze niet zo veel mee, haha. Diëten zijn er wel, allerlei soorten. Ik doe het verse eten, ik kan het eten malen en zonder suiker en zout bereiden, maar allergieën en andere diëten dat komt uit een andere keuken. “

 

Hoe verschilt koken in de zorg van de reguliere horeca?

Lotfi: “Het is zeker anders. Er zijn hier veel aanpassingen, zoals natriumarm, suikervrij, glutenvrij, en heel veel gemalen maaltijden. Je moet er voor zorgen dat de mensen krijgen wat ze nodig hebben, bijvoorbeeld dat de groenten net iets langer doorgekookt moeten worden dan in een normaal restaurant. De temperatuur moet juist zijn en extra hygiënisch werken is belangrijk omdat de bewoners erg vatbaar zijn.” 

 

“Elke dag is een uitdaging, maar daar staat weer heel veel waardering tegenover, je ziet mensen genieten en ze komen vaak nog zeggen dat ze het lekker vonden.” – Lotfi

 

En wat vind je het moeilijkste/de grootste uitdaging? 

Alain: “Het is soms moeilijk om elke keer wat te verzinnen, je komt vaak dezelfde gerechten tegen. Ik kijk wel in vakbladen voor food inspiration, of ik vraag hulp bij collega’s.
Lotfi: “De hele dag is eigenlijk een uitdaging. Je kookt niet voor het normale volk, je kookt voor mensen waarbij je voorzichtig moet zijn. Dat is de grootste uitdaging: dat je dat in dag uit je best doet en secuur werkt. Daar staat dan weer heel veel waardering tegenover, je ziet mensen genieten en ze komen vaak nog zeggen dat ze het lekker vonden. Een tijdje geleden was er helemaal geen variatie en kregen we terug dat het eten te flauw was en geen variatie had. Dan probeer ik wel om de salade meer feestelijk te maken en alles zo goed mogelijk eruit laten zien, bijvoorbeeld zelfgemaakte huzarensalade in grote schalen” 

 

Wat is het leukste aan koken in de zorg? Wat geeft je het meeste voldoening? 

Lotfi Haddad

Alain: “Het leukste is dat de werktijden aantrekkelijk zijn en natuurlijk dat je de mensen daar blij maakt. Ik werk al ruim een jaar bij De Zellingen en dan bouw je een band met ze op. Ik ken ze allemaal. Het is leuk om te horen: “Hey, als jij komt betekent het dat we lekker eten vandaag!

Verder vind ik het plezier wat de mensen eraan beleven leuk, en ik heb zelf ook veel plezier.

Lotfi: “Oh ik vind alles leuk! Toen iedereen voor de Corona crisis nog beneden at had je echt contact met ze, en normaal kwamen er ook mensen van buiten zoals een zangeres. Ik geniet daar heel erg van, gewoon het contact met de mensen. Voor nu doe ik mijn werk zo goed als ik kan: via de afdelingen wordt er doorgegeven wat ze willen eten, dat maak ik dan en dat gaat via een karretje naar de kamers. toetje erbij, alles erop en eraan!”

 

“Ik ken ze allemaal. Het is leuk om te horen: Hey, als jij komt betekent het dat we lekker eten vandaag!” – Alain

 

Geen enkele werkdag en geen enkele zorginstellingen is hetzelfde. Wat deze zorginstellingen wél gemeen hebben is dat de koks de gastvrijheidsbeleving van de bewoners naar een hoger niveau willen tillen en elke dag een stapje extra zetten. Daar zijn wij trots op! Onze koks zijn ervaren in de zorgsector en bedreven in de verschillende aspecten die hierbij komen kijken.

Geïnteresseerd geworden in een flexibele en gastvrije kok voor in de zorg? Meer informatie over de diensten van ZorgOber vindt u op onze koks pagina.

Of bel direct voor een afspraak! 076-2600007

De deuren van zorginstellingen mogen weer langzaam open. Ouderen worden weer bij elkaar gebracht en de eetmomenten zullen weer (deels) gezamenlijk gaan plaatsvinden. Daar zijn wij heel blij om! Bij veel zorginstellingen zal dit vooral in de beginfase gepaard gaan met strenge maatregelen, beperkt contact en aangepaste processen. Dat is ook nodig om de veiligheid van de bewoners, bezoekers en het personeel te waarborgen. Echter, door al deze maatregelen zou de focus op de gastvrijheidsbeleving in de vergetelheid kunnen raken. 

gast·vrij (bijvoeglijk naamwoord, bijwoord)

1 gul in het ontvangen van gasten

Volgens Van Dale is de definitie van ‘gastvrij’ het gul zijn in het ontvangen van gasten. In deze tijden lijkt het misschien moeilijker om gastvrij te zijn, toch is het juist nu extra belangrijk. Bij ZorgOber is gastvrijheid wie we zijn en wat we doen, daarom geven we in dit artikel 6 tips over hoe je gastvrij kan blijven ten tijde van Corona.  

1. Een gastvrij ontvangst zet de toon voor de gastvrijheidsbeleving

Volgens Bianca Wester van Wester & Van Doorn begint gastvrijheid met de letterlijke ontvangst van een gast, het welkom heten. Voor sommige bewoners zal het voedingsmoment sterk veranderd zijn, dit gaat gepaard met onzekerheid. Stickers, geschreven instructies, looproutes etc. zijn voor ouderen lastiger te begrijpen. Het overgrote deel van de ouderen heeft hierbij ondersteuning nodig. Daarom is een gastvrij ontvangst, het geven van duidelijke instructies en het helpen van bewoners om de situatie te begrijpen essentieel in het waarborgen van gastvrijheid in tijden van Corona. Gastvrijheid strekt verder dan alleen het ontvangst van gasten, het gaat om het gevoel dat je hen geeft. Maak oogcontact en geef de bewoners een warm gevoel!

2. Lach, maak een praatje en toon interesse: ook in de 1,5 meter maatschappij.

De kern van gastvrijheid is voor ons oprechte aandacht en interesse tonen in een ander. Dit kan door een praatje te maken en vriendelijk te lachen. Een ander op zijn gemak laten voelen is voor ons zeker een manier om de gastvrijheidsbeleving te verhogen. De Corona crisis maakt deze aspecten niet onmogelijk. Ook op 1,5 meter afstand kan je samen een gezellig praatje maken, mensen aan het lachen maken, en bewoners leren kennen, eventueel met gastvrije mondkapjes, bedacht door cateraar Van der Linde. 

 

gastvrije mondkapjes

Afkomstig van: https://gastvrijmondkapje.nl/ 

3. Blijf de focus houden op persoonlijke aandacht

Door het virus zijn uitjes niet mogelijk, daarom is het nu de aandacht voor de kleine, alledaagse wensen en behoeftes die het echte verschil kunnen maken. Zo heeft zorgorganisatie Topaz samen met kenniscentrum Leyden Academy het ‘leefplezierplan’ bedacht, speciaal voor de ouderenzorg. Het belangrijkste doel van het leefplezierplan is om tegemoet te komen aan de persoonlijke wensen en verlangens van de bewoners. Door het maken van een collage door de bewoner en verzorger komen zorgverleners meer te weten over wat de bewoner nu belangrijk vindt. Voor het eetmoment kan dit leefplezierplan gebruikt worden door bijvoorbeeld het lievelingseten van de bewoner te serveren, of bepaalde gewoontes en rituelen toe te passen die mensen prettig vinden. Hoe gastvrij is het als je van te voren al weet hoe de bewoner de koffie of thee graag drinkt. Ondanks de Corona crisis zijn dit soort dingen nog steeds mogelijk. 

“Bij gastvrijheid gaat het erom dat een gast jou als gastvrij ervaart en zich comfortabel voelt” – Stijn Hotke, mede-eigenaar ZorgOber

Ook hangt gastvrijheid in tijden van Corona nu veel meer samen met andere aspecten zoals veiligheid en een sterke samenwerking tussen de gastvrijheidsmedewerkers en het zorgpersoneel.

4. Geef een gevoel van veiligheid door een subtiele nadruk op hygiëne. 

Wat nu belangrijker is dan ooit, is het geven van een gevoel van veiligheid. Een deel van de ouderen in de zorginstellingen heeft goed door wat de Corona crisis inhoudt en maakt zich zorgen. Volgens Bianca Wester kunnen deze zorgen grotendeels weggenomen worden door subtiel de nadruk te leggen op het hygiënisch te werk gaan. Bijvoorbeeld het wassen van handen in het zicht van de bewoners, menu’s printen op een wegwerp placemat of na ieder bezoek de tafel schoonmaken geeft een signaal van een veilige omgeving. Echter moet er wel op worden gelet dat er geen angst wordt gecreëerd door overmatige hygiëne maatregelen. Voor het deel van de bewoners die de huidige situatie niet begrijpt zou dit juist een gevoel van onrust kunnen veroorzaken. Voor dat deel zal het het gevoel van veiligheid verhogen als je benoemt wat je gaat doen, voordat je het doet. Dan weten de bewoners wat er gaat gebeuren en wat er van hen verwacht wordt. 

5. Zorg voor een samenwerking tussen de zorg en het gastvrijheidspersoneel

Volgens ZorgVisie was een integrale aanpak al belangrijk in het bieden van de ultieme gastvrijheidsbeleving. Daarmee wordt onder andere bedoeld: het samenwerken van verschillende afdelingen binnen een organisatie. Het zorgpersoneel staat al dicht bij de mensen; zowel fysiek als emotioneel. In veel zorginstellingen wordt het zorgpersoneel al intensief betrokken bij het eetmoment, dit kan alleen nog maar uitgebreid worden. Waar gastvrijheidsmedewerkers zoveel mogelijk afstand bewaren, kan het zorgpersoneel een helpende hand bieden aan tafel en zo bijdragen aan de gastvrijheidsbeleving van de bewoners. Bijvoorbeeld met het eten snijden, het bijschenken van een glaasje water of het gezellig maken aan tafel. Wanneer de hele organisatie meehelpt aan de gastvrijheidsbeleving maken vele handen licht werk. 

6. Geef elkaar de ruimte

Gastvrijheid in de zorg gaat vaak gepaard met aanrakingen: een klopje op je hand van een bewoner, een hand op de schouder, of een geruststellende aai over iemand zijn rug. Kleine dingen die bijdragen aan de gastvrijheidsbeleving. Volgens Jeroen Frerichs, hospitality consultant voor onder andere de Hotel Management school in Maastricht zit gastvrijheid hem nu juist in elkaar de ruimte bieden. Dit zal met name gelden voor bewoners die goed begrijpen wat deze crisis inhoudt. Voor die bewoners geeft afstand houden nu vooral een gevoel van veiligheid en het geeft een beeld af dat we samenwerken om de corona crisis te bestrijden. Voor mensen met dementie zal dit juist averechts werken, hierbij biedt de integrale aanpak met de zorg een oplossing.

 

De uitdaging bij deze 6 tips is dat sommige maatregelen gepaard kunnen gaan met hogere kosten. Ook is elke zorginstelling anders en heeft elke doelgroep een andere behoefte: gastvrijheid blijft dus maatwerk. Heeft u nog een flexibele gastvrijheidsmedewerker nodig? Bel ons dan gerust. Meer informatie over de diensten van ZorgOber vindt u hier.

Of bel direct voor een afspraak! 076-2600007

Sinds kort ondersteunen wij zorginstellingen ook als bezoekersregisseur. Onze ZorgObers ontvangen de bezoekers, leggen ze de richtlijnen uit en verwijzen ze naar waar ze moeten zijn. Zo dragen wij ook ons steentje bij aan een maximaal gastvrij ontvangst voor bezoekers! 

 

In de afgelopen jaren is de woonvorm kleinschalig wonen voor ouderen sterk gegroeid. Ondanks kritiekpunten die door verschillende partijen worden genoemd, draagt deze woonvorm enorm bij aan de kwaliteit van leven van ouderen met dementie. Laten we eerst dieper ingaan op wat deze woonvorm precies inhoudt, en ons focussen op de belangen voor de cliënt. 

 

Wat is kleinschalig wonen?

First things first. Wat is kleinschalig wonen nou eigenlijk? Kleinschalig wonen is een woonvorm waarbij zo goed als mogelijk een huiselijke sfeer wordt gecreëerd. De bewoners, meestal tussen de zes en de acht personen, hebben een eigen kamer met eigen spullen en delen de gemeenschappelijke keuken en woonkamer. Hier kunnen ze gezamenlijk koken, activiteiten ondernemen of even rustig de krant lezen. In feite worden de bewoners ‘huisgenoten’. De focus op deze woongroepen ligt niet op de behandeling of het genezen van ziektes, maar op het wonen en welzijn. Hierbij is het belangrijk dat er geschikt personeel is op de woongroep. Van zowel vrijwilligers, het zorgpersoneel, als eventuele uitzendkrachten wordt verwacht flexibel te zijn en de bewoners centraal te stellen. In veel gevallen zijn deze kleinschalige woongroepen ingericht voor demente ouderen. 

 

Verhuizen naar een zorginstelling

Voor veel ouderen is de stap om vanaf thuis naar een verzorgingshuis te verhuizen groot. Uit onderzoek van de Vrije Universiteit Amsterdam blijkt dat factoren zoals de huidige leefomgeving, eenzaamheid, gezondheid en kwaliteit van de sociale omgeving een rol kunnen spelen in waarom ouderen naar zorginstellingen verhuizen. Vaak gaat verhuizing gepaard met weerstand. Een reden daarvoor is dat er soms sprake is van een negatief beeld van een verpleeghuis. Wel wordt er aangegeven dat verzorgingshuizen meer extra voorzieningen hebben dan kleinschalige woonvormen. In sommige gevallen klopt dit, hoewel een groot aantal zorginstellingen naast de gewone zorg ook een kleinschalige woonvorm aanbiedt. In dit geval kunnen de bewoners leven in de woonkamers, en eventueel gebruik maken van de faciliteiten van de zorginstellingen. Een andere reden waarom de stap naar een verzorgingshuis groot is, is het niet willen verlaten van de vertrouwde omgeving. Kleinschalige woongroepen spelen in op deze weerstand. Een essentieel aspect bij deze woongroepen is namelijk dat de omgeving, gezichten, en activiteiten vertrouwd voelen en herkenbaar zijn, waardoor mensen ondanks grote veranderingen toch een gevoel van thuis zijn hebben.

 

Dagbesteding op de woonkamers

Doorgaans wordt er beweerd dat er in deze woonvorm niet genoeg activiteiten worden georganiseerd, omdat er minder kennis is op het gebied van dagbesteding, en de ziekte de mensen vaak beperkt in de activiteiten waar ze aan deel kunnen nemen. Zoals eerder genoemd is één van de belangrijkste aspecten van het kleinschalig wonen de herkenbaarheid. Waaronder herkenbaarheid van activiteiten. Doordat een gewone thuissituatie wordt nagebootst kunnen de bewoners nagenoeg de hele dag activiteiten ondernemen die hiermee in overeenstemming zijn. Van simpele dingen zoals de krant lezen, of de vaatwasser uitruimen, tot het helpen bij koken en de was opvouwen. Het personeel kent de mensen goed, en kan daarom de activiteiten aanpassen aan de beperkingen van de bewoner. Ook wordt er soms gebruik gemaakt van technologische snufjes die de zintuigen prikkelen, zodat bewoners die bijvoorbeeld minder kunnen horen of zien, ook aan activiteiten kunnen deelnemen. 

 

Regie in eigen handen

Waarom ook vaak een kleinschalige vorm van wonen geprefereerd wordt, is het feit dat de regie zo veel mogelijk in handen blijft van de bewoners. De bewoners kunnen zelf aangeven wat voor activiteiten ze willen ondernemen en in welke hoedanigheid deze wordt uitgevoerd. Ook heeft de familie een actieve rol. Deze aspecten dragen eraan bij dat de bewoner het gevoel heeft nog een normaal leven te leiden en deel te nemen aan de maatschappij. 

 

“Kleinschalig wooninstellingen hebben vaak een klein team waardoor er vrijwel altijd bekenden aanwezig zijn om de zorg te leveren. Hierdoor kennen de medewerkers de bewoners ook beter” – Cynthia Reindersma-Kat 

 

Wonen en welzijn

Een kenmerk van kleinschalig wonen is dat de focus ligt op wonen en welzijn, wel is er altijd zorgpersoneel aanwezig. Door de kleine hoeveelheid bewoners is er meer tijd en persoonlijke aandacht. Hierdoor ontstaat er een versterkt sociaal contact met het zorgpersoneel. Ook is het contact met medebewoners intensiever. Dit sluit aan op de zorg trends voor 2020, waarin duidelijk wordt dat de focus in de zorg steeds meer komt te liggen op maatwerk en individuele behoeftes. Deze factoren dragen niet alleen bij aan de kwaliteit van leven en het woonplezier van bewoners, maar ook aan dat van de medewerkers. 

 

ZorgObers op de woonkamers

Hoe belangrijk maatwerk en individuele behoeftes voor bewoners zijn is bij ZorgOber bekend. Zo is ZorgOber in de zomer van 2018 een project gestart in samenwerking met Thebe IJpelaar op twee afdelingen voor kleinschalig wonen. De ZorgObers die daar over de vloer komen hebben affiniteit met de zorg en ervaring met dementie. Zij ondersteunen de zorgverleners door de woonzorg-taken uit handen te nemen. Dit kunnen huishoudelijke taken zijn zoals het schoonhouden van de keuken, maar misschien nog wel belangrijker zijn de welzijnstaken die ZorgObers overnemen: het vermaken van de bewoners door het zingen van een liedje, samen gezellig koken of afwassen, of bijvoorbeeld iets knutselen. De ZorgObers die op deze huiskamers komen kennen de bewoners en hun wensen goed. Hierdoor wordt de persoonlijke aandacht vergroot en hebben de zorgverleners meer tijd voor de zorgtaken. Win-win dus! 

 

Waarom kleinschalig wonen dus bijdraagt aan de kwaliteit van leven? Het personeel op deze woonkamers is bekend met de bewoner en hun ziektebeeld en hebben tijd en aandacht om hiermee om te gaan. Maar het belangrijkste is dat dementerende ouderen hun laatste levensfase kunnen doorbrengen in een herkenbare huiselijke sfeer, waar de focus niet ligt op het ‘beter’ maken, maar op het welzijn van de bewoner. 

 

Geïnteresseerd geworden in flexibele en gastvrije medewerkers voor in de zorg? Meer informatie over de diensten van ZorgOber vindt u op onze over ons pagina.

Of bel direct voor een afspraak! 076-2600007

 

 

Bronvermelding

Bakker, T., Kluijver, B. & Van Wijngaarden, B. (2007, November 22). Feiten over kleinschalig wonen. Nursing. https://www.nursing.nl/feiten-over-kleinschalig-wonen-tvvart100013w/

De Bakker, T. (2019, Februari 1). 7 trends die de zorg in 2020 ingrijpend veranderen. Wortell. https://www.wortell.nl/assets/uploads/2018/08/Trendrapport-7-trends-in-de-zorg.pdf

Dementie.nl (n.d.). Impact opname verpleeghuis op je naaste met dementie. Dementie.nl https://dementie.nl/impact-partner/impact-opname-verpleeghuis-op-je-naaste-met-dementie

Dementie.nl (n.d.). Kleinschalig wonen. Dementie.nl https://dementie.nl/verpleeghuiszorg/kleinschalig-wonen

Dokters van Morgen (2018, December 20). ‘Woongroep voor ouderen laat vaak te wensen over’. Avrotros. https://zorgnu.avrotros.nl/nieuws/item/woongroep-voor-ouderen-laat-vaak-te-wensen-over/

Lambregste, C. (2018, December 13). Waar ligt de grens bij kleinschalige woonvormen. Landelijke Huisartsen Vereniging. https://www.lhv.nl/actueel/tijdschriften/artikel/waar-ligt-de-grens-bij-kleinschalige-woonvormen

NOS nieuws (2018, December 20). Zorg in kleine woonvormen ouderen niet altijd goed geregeld. NOS. https://nos.nl/artikel/2264339-zorg-in-kleine-woonvormen-ouderen-niet-altijd-goed-geregeld.html

Reindersma-Kat, C. (2015, November 27). Tips voor het vinden van een kleinschalig wooninstelling. Partisa. http://www.partisa.nl/tips-voor-het-vinden-van-een-kleinschalig-wooninstelling/

Tolkacheva, N. & F. Thomese (2014). Sociale en emotionele factoren bij verhuizingen van ouderen naar een zorginstelling of een aangepaste woonvorm. Vrije Universiteit Amsterdam. 

https://www.lasa-vu.nl/nieuws/documents/vws-rapport-2013-factoren-verhuizingen.pdf

Van den Wijngaart, M. & Witte, R. (2015). Waardigheid, autonomie en bejegening in verpleeghuizen.

ZorgenZ (2019, Februari 25). VWS erkent problemen rond huisartsenzorg in kleinschalige woonvormen. ZorgenZ https://zorgenz.nl/vws-erkent-problemen-rond-huisartsenzorg-in-kleinschalige-woonvormen/

GASTVRIJHEID IN DE ZORG – 5 TIPS OM DE GASTVRIJHEIDSBELEVING TE VERGROTEN Gastvrijheid in de zorg is een ‘hot topic’ op het moment. Gastvrijheid is een beleving, een gevoel. Hoe verbetert u deze beleving?