Wat houdt Nationale Opa en Oma-dag in? Om te beginnen zet je je opa en oma in het zonnetje en ga je er een leuke en gezellige dag van te maken. In deze blog geven we 6 tips wat je allemaal kan doen op deze dag met je opa en oma! 

1. Naar het terras

Lekker naar het terras om wat te drinken en te genieten van de mensen en het mooie weer. Bijvoorbeeld borrelen met een nootje of chipje erbij. Kletsen over vroeger, of wat jullie hebben meegemaakt en wat jullie nog graag zouden willen doen samen. Gezellig met je opa en oma bijpraten dus.

2. Een videoboodschap maken

Met je opa en oma videobellen en te kletsen over het weekend of wat ze allemaal gedaan hebben die dag. Om ze te verrassen kun je ook een videoboodschap maken samen met je familie! Deze kunnen ze dan op elk moment terugkijken zodat ze geen (klein)kinderen hoeven te missen. 

3. Naar de flora en fauna 

Ga een dagje met je opa en oma naar de dierentuin, de kinderboerderij of naar bijvoorbeeld een botanische tuin. Gezellig samen naar de dieren kijken en mooie herinneringen maken. Voor de avonturiers onder ons: ga samen op safari! Lachen, gieren en brullen, net als de leeuwen!

4. Een grote wandeling maken en samen picknicken

Samen met je opa en oma een wandeling maken vinden ze heerlijk. Naar het bos of naar mooie natuurgebieden kijken, of gewoon een wandeling door je stad. Opa’s en oma’s houden van wandelen en van de natuur, daarom is deze activiteit super leuk is om te doen. Op het einde van de wandeling kan je bijvoorbeeld samen gaan picknicken. 

5. Spelletjesmiddag

Samen met je opa en oma een spelletjesmiddag houden. Gezellig pesten spelen of Rummikub. Oude spelletjes zijn ook leuk om te spelen omdat ze oude spelletjes goed kennen en al lang niet meer hebben gespeeld. Je kan ze ook nieuwe spelletjes leren die van deze tijd zijn, zoals bijvoorbeeld Skip-Bo of een computerspel!

6. Uit eten of koken voor je opa en oma

Nu de restaurants weer open mogen kan je weer gezellig uit eten. Laat de keuze aan je opa en oma, want het is dan natuurlijk Nationale Opa en Oma-dag. :) 

Smakelijk en sfeervol! Je kan ook voor je opa en oma gaan koken en dan kan  je bijvoorbeeld een 3-gangen menu maken met allerlei seizoensproducten.

Bij de meeste zorginstellingen zijn de activiteiten met ouderen vanwege het corona virus nog beperkt. Gelukkig starten activiteiten zoals naar de kapper of manicure gaan weer op. Maar toch is er voor een groot gedeelte van de dag weinig invulling. Hoe kun je ouderen toch betrekken bij activiteiten met de RIVM richtlijnen in acht genomen? 

1. Vier op een rij toernooi

Een toernooi organiseren is een goede manier om niet te veel ouderen tegelijkertijd op 1 plek te hebben. Dit kan met een spel zoals vier op een rij, maar ook met dammen, sjoelen etc. Van te voren kunnen er speelrondes gemaakt worden waarbij de verliezer steeds afvalt en de winnaar doorgaat naar de volgende ronde. Dit kan natuurlijk ook over meerdere dagen verspreid worden. Uiteindelijk zullen de finalisten tegen elkaar strijden in een allesbeslissende finale waarbij er 1 winnaar uit de bus komt. Spanning en sensatie verzekerd!

2. Hindernisbaan of estafette

Door een wedstrijdelement toe te voegen zal de motivatie en inspanning stijgen, een estafette met hindernissen is hier bijvoorbeeld geschikt voor. Begin met het manoeuvreren rondom pionnen, waarna men 3 ballen in een doos moet gooien om de volgende te laten starten. Het is ook leuk om een stuiterbal te laten balanceren op een lepel of met een waterpistool bekertjes om te schieten. Je kan natuurlijk eindeloos variëren met de hindernissen. Met een ruime opzet is deze activiteit ook geschikt voor rollators en rolstoelen. 

3. Elkaar na tekenen 

Om de creativiteit te stimuleren kan het maken van elkaars portret een leuke activiteit zijn. De enige benodigdheden zijn: papier, kleurpotloden/stiften/verf en natuurlijk enthousiaste gegadigden. Laat de bewoners elkaar na tekenen en vervolgens de portretten uitwisselen. De bewoners kunnen makkelijk 1,5 meter uit elkaar zitten en is dus helemaal corona-proof. Hilariteit gegarandeerd!

4. Het spreekwoordenspel

“Brood op de plank hebben” “Het oog is groter dan de maag” “Een speld in een hooiberg zoeken” Onze taal zit vol spreekwoorden en uitdrukkingen. Vroeger maakten spreekwoorden, meer dan tegenwoordig, deel uit van het alledaagse taalgebruik. Welke kennen de bewoners en wat betekenen ze? Deze spellen zijn te koop, maar via het internet spreekwoorden opzoeken kan natuurlijk ook. Om elkaar goed te kunnen verstaan wordt dit spel zittend aan tafel gespeeld, hierdoor kan de 1,5 meter afstand makkelijk bewaakt worden. 

5. Ballontennis

Hiervoor heb je ballonnen en een racket nodig; dit kan een vliegenmepper, tennis-of badminton racket zijn, of je maakt er zelf een van een wegwerpbord met een stokje daar achterop geplakt. Je kunt het spel zo ingewikkeld maken als je zelf wilt door de bewoners staand of zittend te positioneren en de ballonnen zo lang mogelijk in de lucht te houden/over te slaan. Eventueel kun je een scheidingslijn toevoegen voor een wedstrijdelement. Dit spel kan gedaan worden op 1,5 meter afstand en het verbetert ook nog eens de oog-handcoördinatie! 

6. Optioneel: De buikglijbaan

In onze zoektocht kwamen we ook nog deze activiteit tegen. Alleen geschikt bij lekker weer én voor de echte waaghalzen. Don’t try this at home.

 

Lijkt het jou leuk om bij te dragen aan het welzijn van ouderen? Solliciteer dan op onze website.

Dat horecapersoneel ook in de zorg van toegevoegde waarde kan zijn is tegenwoordig geen geheim meer. Maar hoe en waar kun je horecapersoneel inzetten en waarom is de meerwaarde van juist horecapersoneel zo groot? In 5 redenen leggen we uit waarom.

Bij ZorgOber zijn we horecamensen in hart en nieren, maar via een reeks van toevalligheden zijn we in 2015 de zorg ingerold en kwamen we voor het eerst in aanraking met het begrip ‘horeca in de zorg’. Al snel ondervonden we dat onze horeca achtergrond van toegevoegde waarde was voor de restaurants in de ouderenzorg. En dit is nog steeds zo! Met het sluiten van de horeca en de hulp die daarbij aan de zorg wordt geboden zijn veel zorginstellingen hier ook van overtuigd. Lees hier waarom.

1. Gastvrijheid 

Het andere mensen het naar hun zin maken, nergens worden wij gelukkiger van! Dit geldt eigenlijk voor iedereen uit de horeca, want eerlijk is eerlijk, voor het geld hoeven we het niet altijd te doen. Gastvrijheid is iets wat horecamensen met de paplepel ingegoten hebben gekregen. Zoals in het volgende punt beschreven, is er ook in de zorg steeds meer aandacht voor gastvrijheid. Hoe handig is het dan dat horecamedewerkers die hier jarenlang in getraind zijn dit kunnen toepassen in de zorg. 

2. De focus in de zorg op voeding en gastvrijheid

Sinds een aantal jaar komt er steeds meer aandacht kwam voor gastvrijheid in de zorg. Waar er zo’n vijf jaar geleden nog vaak de welbekende karretjes met volle borden eten door de restaurants & grand cafés rolde, zie je nu een hogere standaard en kwaliteit aan gastvrijheidsbeleving in de zorg. Er worden trainingen gegeven aan restaurantmedewerkers om hun gastvrijheid te verhogen en er worden platforms opgericht die pleiten voor gastvrijheid in de zorg. Maar ook gevarieerd en gezonde voeding staat hoger op de agenda’s van zorginstellingen.

3. Mentaliteit

Horecapersoneel kijkt met een andere bril naar bewoners: zij zijn opeens geen cliënten meer, maar gasten. Horecamensen tonen betrokkenheid en verdiepen zich in de bewoner, hebben geen 9-tot-5-mentaliteit en zijn echte harde werkers. Zij doen er alles aan om de ‘gast’ een speciaal gevoel te geven en om hen een glimlach op het gezicht te toveren. Wij bij ZorgOber doen dit inmiddels al 5 jaar zo en hebben de balans tussen horeca en zorg steeds verder geoptimaliseerd. 

4. Druk op de zorg

Een andere belangrijke reden waarom horecapersoneel een toevoeging is voor de zorg is om de zorg te ontlasten. De zorg staat momenteel weer onder enorme druk. Dit geldt niet alleen voor verzorgend en verplegend personeel, maar ook voor ondersteunend personeel voor de restaurants, dagbesteding, kleinschalig wonen en andere facilitaire diensten. Horecapersoneel kan enerzijds deze functies invullen. Anderzijds kunnen zij het zorgpersoneel ontlasten door taken uit handen te nemen die niet per se door een gediplomeerde zorgmedewerker uitgevoerd hoeven te worden, zoals ondersteuning bij eten en drinken, welzijn en huishoudelijke taken. Dit geldt overigens niet alleen tijdens de corona crisis, al jaren is er behoefte aan die ondersteuning. De gastvrijheid en werkethiek van horecapersoneel is hierin zeer waardevol. 

5. Frisse wind

De inzet van nieuw en gastvrij personeel, vaak studenten, wordt dikwijls ervaren als een frisse wind. Voor de medewerker ontzettend dankbaar om te zien hoe een bewoner reageert op deze gastvrijheid. Die maatschappelijke waarde die in de horeca soms mist is wel aanwezig in de zorg. Er ontstaat een wederzijdse waardering tussen medewerker en bewoner, waar de bewoners enorm van op kunnen leven.

Wij vinden het mooi om te zien hoe er tijdens de corona periode initiatieven zijn ontstaan die dit beamen. De oplossing die zorginstellingen nu vinden om horecapersoneel in de zorg in te zetten voor ondersteunende diensten is wat ons betreft dan ook niet tijdelijk. De voordelen hiervan zien wij bij ZorgOber dagelijks. Wij maken er al 5 jaar werk van om de inzet van gastvrij horecapersoneel als een lange termijn oplossing aan te bieden. En mocht u het als zorginstelling toch lastig vinden om deze mensen te vinden én te binden, kunt u altijd nog bij ons terecht.

De kerstman zat te denken,

wat hij ZorgOber zou schenken.

Hij was zijn lijst aan het afgaan,

En zag toen opeens de naam van ZorgOber staan!

maar voordat hij cadeaus kon gaan jagen,

moest hij evalueren hoe ZorgOber zich het afgelopen jaar heeft gedragen

 

Januari was altijd een van de rustigste maanden van het jaar,

maar in de eerste maand van 2020 was niets minder waar! 

Door de nieuwe samenwerking met het Amphia ziekenhuis kwam daar een gigantische piek,

snel zijn er nieuwe ZorgObers geworven, zoals altijd bijzonder gastvrij en enorm energiek.

 

In februari gingen de honderden diensten ook gewoon door,

en riepen Jesper en Stijn: “We hebben extra handjes nodig op kantoor! 

Zo gezegd, zo gedaan,

Myrthe kwam er gelukkig bij en het team bestond uit 5 voortaan.
Nu konden ze met vijven carnaval vieren,

van te voren een friettafel en alleen maar halve liters bieren! 

 

Wat hierna gebeurde zal niemand zijn ontgaan,

Het coronavirus was zich een weg door Brabant en de rest van NL aan het slaan.

Voor ZorgOber was dit niet direct reden tot paniek,

zij vingen het verzuim op van personeel: van het wachten op testuitslagen tot gewoon ziek.

 

Maar in april werd het menens en kwam er een bezoekersverbod

De deuren van zorginstellingen gingen tijdelijk op slot

en ondanks de groeiende zorgen over het personeelsgebrek

was er wegens veiligheidsredenen voor ZorgObers helaas geen plek

 

Daarbovenop ging samenwerkingspartner Mise-en-Place failliet

en dat leidde ertoe dat ZorgOber noodgedwongen haar kantoor verliet

Maar het ging niet allemaal mis: wie had dat gedacht,

ondanks de corona crisis gaven medewerkers het werken bij ZorgOber een acht!

 

De zomer tekende zich door speculatie en onzekerheid

het corona virus werd nog steeds in grote mate verspreid

Desondanks kwam er met het wegvallen van de diensten in de maand mei

veel tijd voor het werken aan protocollen en strategieën vrij

 

Al snel daarna volgde goed bericht

Zorginstellingen mochten weer open en vestiging Eindhoven werd opgericht

ZorgObers zaten nu als triage medewerkers in de wandelgangen

om het langverwachte bezoek verantwoord te ontvangen

 

In juli werden de maatregelen enigszins beperkt,

De diensten vlogen het kantoorteam om de oren en er werd weer hard gewerkt

Voor het vullen van deze diensten was er behoefte aan nieuw personeel,

En het geven van een training voor de nieuwe obers was daarbij essentieel

 

Het kantoorteam had ambitie en vond dat hun dienstverlening moest worden uitgebreid

En de wens voor meer huiskamer diensten werd door de sales blitz een feit

Die week is er volop gemaild, geflyerd en gebeld,

daardoor zijn er voor 2021 mooie plannen vastgesteld

 

In september stond iedereen in de startblokken klaar

Deze maand is normaal gesproken de drukste van het jaar

Maar dit jaar verliep september anders dan verwacht

ZorgOber’s hulp werd steeds vaker pas last-minute nodig geacht

 

In oktober was het feest want ZorgOber werd vijf jaar oud

Voor de gelegenheid schreef Stijn een mooie blog over hoe hij en Jesper het bedrijf hebben opgebouwd

Maar het 5-jarig jubileum was niet het enige feest,

ZorgObers kwamen deze maand bij veel relaties waar ze nooit eerder waren geweest

 

In november gebeurde er opeens heel veel

De voorspelde tweede corona golf bleek zeer reëel 

Verder kondigde Jesper zijn vertrek aan, niet geheel onverwacht

en zo werd het team weer naar 4 teruggebracht
Nog steeds was er in de zorg sprake van een enorm personeelstekort

ZorgObers trokken hun beschermende kleding aan en hielpen nu ook op de cohort

Daarnaast werden ZorgObers op het gebied van kauw- en slikproblemen specialist

De eerste groep volgde een sliktraining onder leiding van een logopedist

 

Begin december werd het team met een nieuw kantoor verwend,

Wanneer ze daar allemaal corona proof kunnen gaan werken is helaas nog onbekend

De jaarlijkse foute kersttrui bowling kon dit jaar niet op de normale manier doorgaan

Maar wees niet getreurd, via een digitale quiz probeerden de ZorgObers elkaar alsnog te verslaan

 

Kortom, ZorgOber heeft in 2020 niet stilgezeten

maar één ding is zeker, het was een jaar om nooit te vergeten

De kerstman is benieuwd wat voor kansen er allemaal in 2021 gaan komen,

een nieuw jaar om met het team te knokken voor nog grotere dromen.

 

Beste medewerkers van ZorgOber, maak er wat van!

 

Met vriendelijke groet,

De Kerstman

Vandaag is de 5-jarige verjaardag van ZorgOber. Eigenaar Stijn vertelt hoe het allemaal begon. “10 jaar ondernemen met leuke en nog leukere momenten! Natuurlijk is het niet allemaal rozengeur en maneschijn. Maar dat we uit zouden groeien tot BN’ers had niemand kunnen bedenken.” 

 

De ontmoeting 2010

In mijn afstudeerfase van de International Hotel Management School Breda ging ik een minor ondernemerschap doen. Gekleed in pak ging ik naar de introductie, ik zag mezelf als beginnend ondernemer en daar moest ik me natuurlijk ook naar kleden! Veel deelnemers hadden al een maatje om samen een ondernemingsplan te gaan schrijven, maar ik was op mezelf. Er was nog iemand die opviel, nog één jongen in pak die ook alleen stond, zodoende raakte we al snel aan de praat. Jesper Weys, van de opleiding Manager Recreation and Organisation. Door onze actieve deelname in het Bredasche studentenleven hadden we snel een klik. 

Het plan 

Het moment was daar, er moesten paren gevormd worden. Jesper pitchte over het verhuren van kroegen en ik over het houden van  proeverijen. Na nog acht andere ideeën gehoord te hebben zaten Jesper en ik het meeste op een golflengte. Zo ontstond ons duo en het idee om feestlocaties te verhuren op momenten dat ze niet gebruikt werden. 10 weken werkte we aan de opstart van het fictieve bedrijf: VierHetHier.nl. Nadat we de minor succesvol hadden afgesloten waren we overtuigd dat het ook echt een succes ging worden. Snel zaten we bij de Kamer van Koophandel en hadden we visitekaartjes met “directeur” erop! Nooit hebben we ook maar 1 locatie verhuurd…

PriveOber 

Toen mensen ons niet vroegen naar locaties, maar naar personeel zijn we mee bewogen in deze markt van vraag en aanbod. Terug naar de KvK en de eerste handelsnaam werd toegevoegd: PriveOber. “Of we ook hapjes hebben?” “Nou eigenlijk niet, maar als ik zelf kom dan kan ik dat wel regelen.” “Hoeveel dat kost?” Op de fiets door de regen naar de groothandel, prijzen noteren en weer naar huis. 10 cent per hapje erop als marge. Klant akkoord, terug naar de groothandel en hapjes gekocht. Aan het eind van de rit toch €5,- aan over gehouden. Weet je wat, we blijven wel bij alleen obers verhuren, geen hapjes, drankjes, glazen of statafels.   

Eigen baas 

Dagelijks werkten we in café de Vulling op de Grote Markt. Starten pas om 10:00 uur, want ja, eigen baas betekent zelf bepalen wat je doet. Door de week werken aan de website en marketing, en in het weekend werken op feestjes bij bekenden van ons. Als beginnend ondernemer is het geen vetpot, dus werkte ik ook nog in een Wijnkoperij in Zaltbommel.

 

De eerste klant

Jesper bouwde een mooie website waarop mensen hun wens voor personeel konden achterlaten. Toen ik in het weekend een aanvraag binnen zag komen van iemand die ik niet kende, verwachtte ik dat het wel een bekende van Jesper zou zijn. Maandagochtend bleek dat Jesper dacht dat het een bekende van mij zou zijn. Onze eerste klant die we niet kenden had onze website bezocht en een offerteaanvraag gedaan. De zenuwen gierden door onze lichamen, onze eerste echte klant!!! Helaas, ze vond de kosten te hoog. Maar ho is even, onze eerste klant laten we niet lopen, we zijn 3 keer teruggekomen met een lagere prijs totdat ze ja zei…..

Het gesprek

We wilden groeien, dus vroegen we een gesprek aan met een landelijke samenwerkingspartner, dit was onze kans! Hij ging akkoord, maar koos een chique restaurant en gaf aan dat hij ook nog iemand mee zou nemen. Wij zagen de kosten al oplopen. Ons spaargeld ging naar de lopende rekening om het etentje te kunnen betalen, dit had ons faillissement kunnen betekenen. Met enige schaamte maar ook opluchting werd de rekening door onze gast betaald én de samenwerking werd bezegeld. 

Ons eerste kantoor

Al snel volgde de klanten elkaar op. Maar met groei komt groeipijn. Tijdens de werkdag in het café printopdrachten klaarzetten en dan thuis de laptop aan de printer aansluiten om de administratie in een map te stoppen… We moeten een eigen kantoor! In het Backer en Rueb verzamelgebouw aan de Speelhuislaan vonden wij een plek. Ruimte voor 2 bureau’s en een tafelvoetbalspel, die moest en zou op ons eerste kantoor komen.  

Van gewone burger naar Bekende Nederlander

“Volgende week donderdag ben ik om 20:30 te zien op RTL4, verder mag ik er niks over zeggen”. Zo luidde het bericht dat ik stuurde naar mijn vrienden en familie. De speculaties waren leuk om aan te horen, maar ik bleef stil. Iedereen moest toch wel lachen toen ze op het puntje van hun stoel zaten en ons als de LoveButlers Lars & Larry bij All You Need is Love aan het werk zagen. Vier seizoenen gingen wij mee langs de brievenschrijvers om hun geliefden te verrassen met een romantisch gebaar. Een onvergetelijke ervaring, en niet alleen voor ons. Nog maanden na de uitzending werden we herkend op straat. Mensen wilden zelfs met ons op de foto! 

 

all you need is love

 

Eigenbaas 2.0

Alhoewel onze werkdag om 10:00 startte begonnen onze telefoons al om 09:00 te rinkelen met allerhande vragen over wat onze obers wel en niet kunnen. Toen de vroege belletjes maar niet wilde ophouden ging ook bij ons het belletje rinkelen, we moeten om 9:00 uur op kantoor zitten! We moesten ons “eigen baas-principe” toch een beetje loslaten, nu werd het echt serieus.

Onze eerste kennismaking met de zorg

Met PriveOber kwamen (en komen) we overal; bij mensen thuis, feestlocaties zonder personeel, een huwelijksaanzoek op de Veluwe en wat al nog meer. Zo ook in een zaaltje bij een verzorgingstehuis in Dongen. Bij elk partijtje kwam er een PriveOber om de avond soepel te laten verlopen. De manager die alleen maar positieve geluiden over ons hoorde vroeg of onze mensen ook in de middag konden helpen met het uitserveren van de warme lunch. In de trant van Pippie L: “Dat hebben we nog nooit gedaan, dus dat kunnen we wel!”

Win-Win situatie

Wat leuk! De bewoners kwamen in de middag samen om van een warme lunch te genieten. Verrast door het nieuwe gezicht ontstonden er praatjes aan elke tafel. “En nog een man ook, die zie je hier niet zoveel!” Gezellig een praatje maken en daarmee automatisch bijdragen aan het welzijn van de bewoners. Het wordt tijd voor meer personeel… 

Weer naar de KvK

Het goede woord over PriveObers in de zorg verspreidde zich snel richting andere instellingen. In korte tijd leverden we bij vier zorginstellingen in Oosterhout en Dongen. Om het overzicht te behouden noemden we deze niet-PriveOber-diensten, ZorgOber-diensten. Zo werd ZorgOber geboren en dat betekende weer een ritje naar de KVK. ZorgOber werd toegevoegd aan de lijst met handelsnamen.

Groei

Tussen de bedrijven door werd het kantoor aan de Speelhuislaan ingewisseld voor een grotere ruimte aan de Nieuwe Boschstraat in Breda. Melina werd onze eerste ZorgOber en de eerste medewerker op kantoor kwam erbij. Twee is een duo, maar drie is een team. Er moesten afspraken gemaakt worden over communicatie en andere praktische zaken. Inmiddels hebben Jesper en ik een echt “groot” kantoorteam met Marc, Laura en Myrthe en ongeveer 40 ZorgObers. Onze starttijd is ondertussen vervroegd naar 8:30, maar nog steeds gaat de telefoon wel eens vroeger dan dat…

 

Kerstbowling

ZorgObers

Onze medewerkers zijn voornamelijk studenten die een horeca- of zorg studie doen. Onder andere via onze oude connecties uit het studentenleven komen er jaarlijks weer nieuwe mensen bij ons solliciteren. Buiten het belang van de goede band met de disputen is dit vooral heel erg leuk! Wij vinden het belangrijk dat iedereen plezier heeft in zijn werk. Elke maand presenteren we de maandcijfers per afdeling en doen we iets leuks met het team. Daarnaast hebben we 4 keer per jaar een personeelsfeest met alle ZorgObers, vooral de kerstbowling en de bijbehorende wisseltrofee zijn echte ZorgOber begrippen geworden.

 

Kijken naar de toekomst

Twee keer per jaar gaan we op ‘power play’, een weekje in een hutje op de hei. We werken keihard aan strategieën voor de toekomst, maar daarnaast is er ook ruimte voor ontspanning en plezier. Vaak dagen we elkaar uit met spelletjes. In het voorjaar gaan we naar het buitenland en in het najaar blijven we in Nederland. Na zo’n week barsten we weer van de energie en ideeën! 

Waar zijn we nu?

Inmiddels leveren wij ZorgObers en koks in Breda en omstreken. Ook veroveren we de rest van Noord-Brabant in Tilburg, Eindhoven en Den Bosch. In Zuid-Holland hebben we ons bruggenhoofd in Rotterdam. De ambitie is er om heel het land te kunnen bedienen met onze diensten die variëren van gastvrijheidsmedewerkers tot receptionistes en van logistieke medewerkers tot gastvrouwen/heren op kleinschalig woonafdelingen. 

Huidige uitdagingen

2020 zou een mooi jaar voor ons gaan worden. In januari en februari presenteerden we mooie jaarcijfers, we konden ons geluk niet op. Het zal niemand in de wereld ontgaan zijn dat het Coronavirus toen al haar weg vanuit China aan het maken was richting het Nederlandse carnaval. Halverwege maart merkte wij het ook, de verzorgingstehuizen waren brandhaarden. De ouderen moesten beschermd worden en de deuren gingen op slot voor bezoekers. Vele restaurants gingen dicht en ook wij werden op veel locaties buiten gehouden. Ook nu moesten we meebewegen met de markt. We hebben onze dienstverlening uitgebreid met bezoekersregelingsdiensten en ons personeel dat afhankelijk is van het salaris hebben we met de overheidssteun kunnen doorbetalen. Inmiddels is het voor ons iets aangetrokken. We hebben mensen die staan te springen om aan het werk te gaan, maar we zitten nog ver van het niveau waar we het jaar mee begonnen waren.   

Op 5 oktober 2015 ontvingen wij onze eerste uitvraag voor een ZorgOber via de mail, en wat zijn we sindsdien ver gekomen. Ondernemen is leuk en uitdagend. Bij elke vorm van groei moeten er weer aanpassingen gedaan worden aan de manier van werken. Of de groei nu zit in meer klanten of meer werknemers, uitbreiding van de dienstverlening of een heel nieuw concept, ondernemen is vallen en opstaan. 10 jaar geleden zijn Jesper en ik als compagnons begonnen en vandaag blazen we de kaarsen uit voor het 5-jarige bestaan van ZorgOber, een bedrijf waar ik al de 5 jaar trotse eigenaar van ben. Velen hebben ons de afgelopen jaren geholpen met van alles en nog wat, zonder jullie had ik dit niet voor mogelijk gehouden. Bedankt daarvoor en op naar nog meer leuke momenten! 

 

Flexibele schil zorg

 

U herkent het misschien wel: een ziekmelding een uur voor het begin van de dienst, een drukke feestdag waardoor meer personeel nodig is of plotselinge langdurige uitval van een medewerker. Situaties zoals deze zijn onvermijdelijk met een kleine vaste groep medewerkers en kunnen effect hebben op de kwaliteit van de service voor de bewoners. Bovendien kunnen de werkzaamheden niet wachten en zal er snel naar een oplossing gezocht moeten worden. Dit is één van de redenen waarom steeds meer zorginstellingen overschakelen op een flexibele schil. Na het lezen van dit artikel weet u waarom juist een externe flexpool zo van toegevoegde waarde is. Laten we beginnen met een korte introductie over wat een flexpool is.

Wat is een flexpool?

Een flexpool is een flexibele schil van medewerkers die u kunt oproepen wanneer u ze nodig heeft. Met behulp van een flexpool kunnen tijdelijke personeelstekorten efficiënt worden opgevuld. Een flexibele schil biedt een snelle oplossing bij uitval van uw vaste medewerkers onder andere door ziekte, vakantie of tijdens zwangerschapsverlof. Ook zorgt een flexpool voor een stabiel vangnet en is verstandig om achter de hand te hebben, zodat u niet voor verrassingen komt te staan. Wanneer een zorginstelling het faciliteren van de flexpool uitbesteed aan een andere bedrijf spreken we van een externe flexpool. Een externe flexpool is de oplossing voor;

  • Personeelstekort, voor vakantieperiodes en andere piekmomenten
  • Zieke medewerkers, zwangerschapsverlof
  • Een aannamestop of reorganisatie
  • Verlaging werkdruk, voorkomen van overuren.
  • Het opstarten van een nieuwe locatie
  • Lange termijn en last-minute uitdagingen
  • Tijdbesparing op het roosteren/plannen en het oplossen van knelpunten in het rooster

Naast dat een flexpool deze problemen oplost, heeft vooral het hebben van een externe flexpool zo zijn voordelen. Hierbij de voor- en nadelen van een externe flexpool op een rijtje;

1. Een externe flexibele schil zorgt voor waarborging van continuïteit

Bewoners, cliënten of patiënten moeten elke dag eten en drinken, ook als er een vaste medewerker plotseling ziek is. Een externe flexpool waarborgt de continuïteit op de werkvloer. Wilt u niet meer voor zulke verrassingen komen te staan? Wij denken graag mee over het opzetten van een vaste flexpool zodat de vaste medewerkers geen ziekte hoeven op te vangen en de bewoners de aandacht krijgen die ze verdienen.

2. Afschalen wanneer de personele bezetting weer op orde is

Met een externe flexibele schil zit u nergens aan vast. Flexibel is ook echt flexibel. De flexibele medewerkers blijven in dienst van het uitzendbureau. Heeft u geen uitdaging meer en geen extra inzet meer nodig? Dan zet het uitzendbureau de medewerkers bij een andere opdrachtgever in. Ideaal voor ziek- en piekmomenten.

3. Laag risico, veel gemak

Anders dan bij een interne flexpool loopt u bij het inhuren van een externe flexibele schil geen enkel risico. Uitzendbureaus dragen het risico voor de doorbetaling van eventuele ziekte van de ingezette medewerkers. U krijgt direct een vervangende medewerker en betaald geen extra kosten. Daarnaast hoeft u zich geen zorgen te maken over de rechten en plichten die bij flexibele arbeidskrachten komen kijken. De externe flexpool medewerkers zijn in dienst van het uitzendbureau.

4. Flexpool medewerkers zijn snel inzetbaar 

Last-minute in de ochtend zelf het hele personeelsbestand bellen? Of gewoon simpel de dienst uitzetten bij de flexpool. Dat is snel opgelost, ideaal! Eén van de meest gewaardeerde voordelen van een externe flexpool is dat er snel geschakeld kan worden mocht een vaste medewerker zich plots ziekmelden. U zet de dienst uit en kan door met uw eigen werkzaamheden. Deze flexibiliteit is één van onze belangrijkste kernwaarden. Dat betekent dat zodra u aangeeft dat er last-minute nog een extra medewerker nodig is, het bij ons topprioriteit is om een ZorgOber te vinden die de dienst vult. Zelfs als de dienst op de dag zelf is kunnen we dit oplossen, wij doen altijd ons uiterste best om u te helpen. 

5. Ervaren en ingewerkte horecamedewerkers

Een flexpool is er om u, uw vaste personeel, en de bewoners het leven zo gemakkelijk mogelijk te maken. Tijdens de piek- of ziek momenten is er vaak geen tijd om iemand uitgebreid in te werken. Dan is het fijn als de medewerkers uit de flexpool ervaren en ingewerkt zijn, of al bekend zijn op de locatie. Medewerkers van een externe flexpool komen vaak op meerdere locaties. Daardoor zijn ze gewend om zich snel aan te passen aan nieuwe situaties. ZorgObers hebben specifieke ervaring opgedaan in zorginstellingen, waardoor ze processen makkelijk herkennen en snel aan de slag kunnen. ZorgObers zijn doorgaans jonge volwassenen die nog studeren. Deze proactieve en professionele jongeren hebben affiniteit met de zorg en horeca, ook hebben ze onze interne gastvrijheidstrainingen afgerond voordat zij bij een zorginstelling aan de slag gaan. Daarnaast traint ZorgOber medewerkers in het omgaan met dementie en het hebben van een zorg signalerende functie. Ook stellen wij vooraf met u een op maat gemaakte briefing op met de werkwijze, werkafspraken en aandachtspunten die voor u belangrijk zijn. De ZorgObers ontvangen deze briefing zodat ze goed voorbereid zijn en snel hun draai vinden bij u in het team.

6. Flexpool wordt voor u onderhouden

Het grootste voordeel van een externe flexpool is dat u er niks aan hoeft te doen. Een eigen interne flexpool daarentegen moet regelmatig worden bijgehouden. Een flexibele schil opzetten is één, maar het onderhouden van een flexpool vergt veel tijd en aandacht. Het bestand aan flexkrachten en hun beschikbaarheid moet natuurlijk altijd actueel zijn. Voor het zelf goed bijhouden van een goede pool is vaak een extra arbeidskracht nodig. Met het uitbesteden van een flexpool bespaard u dus tijd en geld. Goed om te weten is dat ZorgOber het onderhouden van de flexpool volledig in eigen beheer neemt. Zo kunt u zich blijven focussen op uw dienstverlening.

Zijn er nadelen aan een flexibele schil?

Een nadeel van een externe flexpool zou kunnen zijn dat men niet op naam kan reserveren. Wanneer een medewerker zo goed bevalt, dan is er voor de volgende inzet natuurlijk een voorkeur voor dezelfde medewerker. Er komt altijd een ervaren ZorgOber, we kunnen alleen niet garanderen dat de persoon van uw voorkeur de dienst draait. Wij streven naar een kleine pool en vaste gezichten en natuurlijk kunt u altijd uw voorkeur doorgeven, afhankelijk van de beschikbaarheid van de medewerker slagen wij hierin. Natuurlijk kunnen we meedenken naar oplossingen, bijvoorbeeld om de favoriete medewerker voor vaste uren te detacheren. Zo bent u verzekerd van uw favoriet!

Bent u enthousiast geraakt over het gemak van een externe flexpool? Andere zorginstellingen gingen u al voor, zij geven aan graag samen te werken met ZorgOber om  de volgende redenen.

Waarom ZorgOber dé externe horeca flexpool is voor de zorgsector

  • Wij schakelen snel
  • ZorgOber is flexibel
  • Leuke enthousiaste medewerkers
  • Betrouwbaar, ZorgOber levert altijd.

ZorgOber is altijd bereikbaar

ZorgOber is altijd bereikbaar via email en telefoon. Wilt u een ZorgOber uitvragen voor volgende week, dan kunt u de dienst altijd uitzetten per e-mail. Zijn er dringende vragen of last-minute diensten? Het nummer 076-2600007 is altijd bereikbaar. Is er dus een probleem of belangrijke vraag over dezelfde avond of volgende ochtend, dan bent u razendsnel in contact met de planners van het ZorgOber team.

Altijd toegang tot startklare en flexibele medewerkers

Als u kiest voor een flexpool van ZorgOber heeft u op piekmomenten of bij uitval altijd toegang tot extra capaciteit. Bovendien is en blijft deze capaciteit flexibel inzetbaar. Zo bent u onderbezetting voor, waardoor uw gastenservice/horeca ten allen tijde volledig operationeel door kan draaien. Wij zijn benieuwd of u deze uitdagingen herkent en of wij u hierbij kunnen helpen. Wilt u niet meer voor personele verrassingen komen te staan en altijd zeker zijn van een optimale bezetting? Neem dan vandaag nog contact op en ervaar wat ZorgOber voor uw organisatie kan betekenen.

Een dag op een kleinschalig wonen afdeling

Om 11:45 meld ik me bij de deur en druk ik op de bel. “Goedemorgen, voor wie kan ik open doen?” klinkt er door de intercom. “Goedemorgen, voor Laura van ZorgOber!” 

Eenmaal binnen groet ik het zorgpersoneel en de bewoners en loop ik snel door om mijn tas op te bergen en om de sleutels en telefoon te pakken. Ik lees de laatste rapportage van de cliënten en werp een blik op de agenda. Er komt vanmiddag bezoek en meneer van Dijk is gister 89 geworden! Niet vergeten om die nog even te feliciteren zo. De dag kan beginnen! 

12:00 – Warme maaltijd

De steamer begint 5 minuten voor 12:00 te piepen, precies op tijd dus. “We gaan zo een hapje eten, gaan jullie mee aan tafel zitten?” vraag ik. Ik pak de rollator van mevrouw Soeters omdat ik weet dat ze niet zonder kan bewegen, en begeleid haar naar “haar” plek naast meneer van Driel, die twee kunnen altijd zo gezellig babbelen met elkaar. Alleen nog de servetten omdoen bij de bewoners die dat nodig hebben, maar ook dat is zo gedaan. 

Ik begin met de gemalen maaltijd van meneer van Dijk en pak het speciale bord met meer grip voor mevrouw Soeters, waarin ik haar maaltijd opschep. “Smakelijk eten allemaal!” In samenspraak met het zorgpersoneel bepalen we de verdeling tijdens de maaltijd en ik help met het eten snijden. Tegelijkertijd probeer ik de bewoners zo goed mogelijk te stimuleren om nog een hap te nemen. “Annie, u lust vast nog een hapje van deze heerlijke kibbeling!” Als toetje mix ik 2 soorten vla met een toef slagroom erbij. Behalve voor meneer van Driel, want hij houdt niet van slagroom. 

13:00 – Afruimen

Wanneer alle bewoners gegeten hebben veeg ik de handen en monden schoon waar dat nodig is. Ik vraag aan de bewoners waar ze graag willen zitten, voor de een is dat voor het raam en voor de ander voor de televisie. Ik ruim de tafel af en zet alles in de vaatwasser. Opgeruimd staat netjes! 

Terwijl ik de vuilniszakken weg breng kom ik mevrouw Bakker tegen die me vraagt of ik haar kan helpen met een toiletbezoek. “Dag Joke! Ik kan u daar zelf helaas niet mee helpen, maar ik zal gelijk de verzorging roepen om u te helpen. Blijft u hier, dan komt er zo iemand voor u.”

14:00 – Lekker bakske koffie!

Tijd voor een bakkie! En niet te vergeten: met een lekker koekje erbij. Ik bied alle bewoners een kop koffie of thee aan. Mevrouw Jacobs zegt: “graag met een zoetje”, “die heb ik er al voor u in gedaan Riet!” en ik geef haar haar thee. 

Het is niet zulk lekker weer dus ik zet wat muziek aan op de TV, “Wat zullen we vandaag eens zingen?” vraag ik. “André Rieu, Johnny Jordaan, of weer eens een keer de Toppers?” Meneer van Dijk en meneer Vermeulen komen bij mij aan tafel zitten om de krant te lezen, de dames zingen vrolijk mee met de liedjes. 

15:00 – Bezoek

Het bezoekmoment is misschien wel mijn favoriete moment van de dag omdat het leuk is om de bewoners zo blij te zien met hun familie en geliefden. Deze keer is ook geen uitzondering: de tweelingzus van mevrouw Soeters komt langs en het enthousiasme straalt ervan af als de hereniging plaats vindt. 

Wanneer iedereen is voorzien van koffie en thee loop ik naar meneer Vermeulen. Hij heeft geen bezoek en lijkt een beetje afwezig te zijn. Ik vraag hem of hij zin heeft om een stukje te wandelen in de tuin en dat heeft hij. We wandelen ongeveer een kwartiertje en praten over zijn vroegere werk als politieagent en zijn hond Tommie die hij toen aan zijn zijde had. Na het wandelen schenk ik een glas limonade voor hem in en kan ik constateren dat hij er gelukkig opgewekter uitziet!

16:00 – Soep maken

Om 16:00 begin ik met de voorbereidingen voor de broodmaaltijd. We beginnen de maaltijd  altijd met soep, dus deze ga ik alvast klaarmaken zodat die nog kan afkoelen straks. Ik check nog even bij de verpleging welke soep ze de voorgaande dagen hebben gegeten zodat ik het “eten we nu alweer tomatensoep?!”-fiasco ontloop. 

Tijdens dat de soep op staat vraag ik aan mevrouw Jacobs of ze samen met mij de tafel wil dekken. Ik vraag aan mevrouw Jacobs: “Riet, legt u naast elk glas een servet?” “Wat? Ik ken helemaal geen Ted!” “Nee Riet, servet! Ser-vet!” Jammer dat mevrouw Jacobs steeds slechter hoort, maar wat is het toch een schat. 

17:00 – Broodmaaltijd

Net zoals bij de warme maaltijd begeleid ik de bewoners naar hun zitplek en zorg ik dat iedereen een servet om heeft. Hetzelfde ritueel als vanmiddag dus, want structuur en herkenbaarheid is fijn voor de bewoners. 

Vervolgens ga ik gezellig aan de tafel zitten en help ik waar nodig met het smeren van boterhammen. Mevrouw Bakker vindt brood niet het allerlekkerst, dus voor haar heb ik tijdens het maken van de soep ook een eitje gekookt. Daar is ze (zoals ik al dacht) erg blij mee!

Tijdens het eten merk ik dat mevrouw Bakker en meneer van Driel wat onenigheid hebben, omdat meneer van Driel telkens haar drinken probeert af te pakken. Op een gegeven moment pikt ze het niet meer en stoot ze het glas van meneer van Driel om. Lekker dan, chocolademelk blijft altijd zo heerlijk plakken op tafel. Toch behoud ik mijn geduld, ik kan niet boos worden op deze mensen. “Mevrouw Bakker, meneer van Driel, zo gaan we niet met elkaar om. Laten we ons bezig houden met ons eigen eten en drinken.” En ik begin snel over het leuke bezoek van die middag om de focus te verzetten. 

18:30 – Quality time met de bewoners!

Na het eten doet ieder lekker zijn of haar eigen ding. Sommigen willen graag het journaal zien, anderen gewoon even lekker naar buiten kijken en een paar worden door de verpleging alvast omgekleed in hun nachtkleding. Het is tijdens dit moment van de dag extra belangrijk om alert te zijn, omdat de verpleging niet direct aanwezig is. Daarom ga ik gezellig bij de bewoners zitten en vraag ik wie er nog zin heeft in een kopje thee. 

In de voorraadkast vind ik nog wat mandarijnen, bananen en peren waar ik een fruitsalade van maak en die in kleine bakjes aan de bewoners geef. Van een frisse fruitsalade kan iedereen genieten!

19:15 – Afsluitende werkzaamheden

Steeds meer bewoners worden omgekleed en daardoor is het wat rustiger in de woonkamers. Daarom pak ik uit de schoonmaakkast de dweil en stofzuiger en maak ik daarmee de huiskamers en keukens schoon. Daarna begint de vaatwasser te piepen, dus die ruim ik uit. 

Meneer van Dijk begint op te staan en onrustig rondjes te lopen. Ik weet alweer hoe laat het is: zometeen gaat de jacht beginnen. Zijn kostbare schatten kunnen vanalles zijn: bestek, knuffels en glazen. Vorig jaar heb ik een half uur gezocht naar het kerststalletje, die ik bij hem achter zijn stoel terugvond. Om te voorkomen dat hij de spullen van de andere bewoners probeert te stelen, pak ik zijn hand en gaan we samen een rondje door de gang lopen. 

19:45 – Afscheid

Een kwartier voor mijn dienst maak ik een laatste rondje over de afdeling, waarbij ik het verplegend personeel vraag of ik nog iets in het bijzonder voor ze kan doen. Onderweg kom ik meneer Vermeulen en mevrouw Bakker tegen, die twee zijn sinds mevrouw Bakker hier is gekomen onafscheidelijk. Erg schattig om te zien, maar voor de andere bewoners is het soms te klef. Het is al laat, dus ik neem mevrouw Bakker mee naar de andere woonkamer: “Morgen kan er weer geknuffeld worden.” Voor ik het weet is het 20:00 en zit mijn dienst erop.

Ik loop naar het verplegend personeel en zeg dat mijn dienst erop zit. “Bedankt voor je hulp, tot de volgende keer!” Vervolgens loop ik naar de werkkamer en hang mijn sleutels terug in de kast en leg ik de telefoon terug in de oplader. Ik verwissel mijn ZorgOber polo voor een normaal shirt en pak mijn tas. Dan loop ik nog langs de woonkamers om de bewoners gedag te zeggen. “Tot snel weer allemaal!” roep ik terwijl ik de deur uitloop. Gelukkig mag ik volgende week alweer terugkomen.

De namen van de bewoners zijn veranderd vanwege privacyredenen.

Interesse in een ZorgOber voor kleinschalig wonen bij uw locatie? Neem contact met ons op via info@zorgober.nl of 076-2600007

Lotfi Haddad

ZorgKok Lotfi bij Vitalis Vonderhof

 

“Wanneer ik binnenkom bij Vitalis zet ik de apparatuur aan en begin ik met de soep. Vervolgens begin ik aan het toetje en dat probeer ik altijd mooi te garneren met slagroom of iets extra’s. Als dat in de koeling staat begin ik aan de maaltijd, maar dat hangt er dus vanaf wat voor een maaltijd het is. Dan begin ik alles te pakken wat ik nodig heb.“ Dit is een korte greep uit het interview met ZorgKok Lofti, waarin hij vertelt over het koken in de zorg. Lotfi, zelfstandig kok sinds 8 jaar, is werkzaam bij zorginstelling Vitalis Vonderhof in Eindhoven waar hij met veel passie kookt voor de bewoners. Na veel ervaring te hebben opgedaan in de reguliere horeca is Lotfi nu werkzaam in de zorgsector, en dat is toch een vak apart.

Ook Alain, al sinds zijn 17e kok, is een van de ZorgKoks die we benaderd hebben voor een telefonisch interview. Hij werkt momenteel bij de Zellingen in Capelle a/d Ijssel, waar ze vers koken op de afdelingen door middel van een mobiele keuken. Alain is hier vanaf het begin bij betrokken en heeft het erg naar zijn zin daar. 

Laura van ZorgOber interviewde twee ZorgKoks over hun werkzaamheden bij de zorginstellingen, en wat er speciaal is aan koken in de zorg.

 

Hoe ziet een gemiddelde werkdag er voor je uit?

Alain: “Normaal gesproken vertrek ik om 08:30 naar de Zellingen en begin ik daar met de keuken aansluiten en haal ik wat ik nodig heb van de koelcel. Vervolgens ga ik met mijn team (een medewerker van de afdeling en een voedingsassistent)  zitten en maken we een plan, wie wat gaat doen dus. Er moeten eten schoongemaakt en gesneden worden, omdat we alles vers maken. Dat eten gaan we uiteindelijk uitserveren. Na het eten maak ik de keuken schoon en noteer ik wat er de volgende keer graag gegeten wilt worden, dat geef ik dan door aan de keuken beneden.”

 

“Er zijn hier veel aanpassingen, zoals natriumarm, suikervrij, glutenvrij, en heel veel gemalen maaltijden. Je moet er voor zorgen dat de mensen krijgen wat ze nodig hebben.” Lotfi

 

Wie stelt de menu’s samen en variëren deze erg? 

Lofti: “ We proberen om gevarieerd met eten te zijn. We werken met menu’s die elk seizoen mee veranderen, dus om de 3 maanden veranderen de maaltijden in het teken van een seizoen. In de zomer hebben we als toetje vaak ijs; het varieert. Dat is belangrijk, want daar houden onze mensen van.”

Alain: “We bedenken de menu’s samen, maar voornamelijk willen ze de Hollandse pot, met uitzonderingen als spaghetti of bami. Voor de rest geen extreme dingen, daar kunnen ze niet zo veel mee, haha. Diëten zijn er wel, allerlei soorten. Ik doe het verse eten, ik kan het eten malen en zonder suiker en zout bereiden, maar allergieën en andere diëten dat komt uit een andere keuken. “

 

Hoe verschilt koken in de zorg van de reguliere horeca?

Lotfi: “Het is zeker anders. Er zijn hier veel aanpassingen, zoals natriumarm, suikervrij, glutenvrij, en heel veel gemalen maaltijden. Je moet er voor zorgen dat de mensen krijgen wat ze nodig hebben, bijvoorbeeld dat de groenten net iets langer doorgekookt moeten worden dan in een normaal restaurant. De temperatuur moet juist zijn en extra hygiënisch werken is belangrijk omdat de bewoners erg vatbaar zijn.” 

 

“Elke dag is een uitdaging, maar daar staat weer heel veel waardering tegenover, je ziet mensen genieten en ze komen vaak nog zeggen dat ze het lekker vonden.” – Lotfi

 

En wat vind je het moeilijkste/de grootste uitdaging? 

Alain: “Het is soms moeilijk om elke keer wat te verzinnen, je komt vaak dezelfde gerechten tegen. Ik kijk wel in vakbladen voor food inspiration, of ik vraag hulp bij collega’s.
Lotfi: “De hele dag is eigenlijk een uitdaging. Als kok in een zorginstelling kook je niet voor het normale volk, je kookt voor mensen waarbij je voorzichtig moet zijn. Dat is de grootste uitdaging: dat je dat in dag uit je best doet en secuur werkt. Daar staat dan weer heel veel waardering tegenover, je ziet mensen genieten en ze komen vaak nog zeggen dat ze het lekker vonden. Een tijdje geleden was er helemaal geen variatie en kregen we terug dat het eten te flauw was en geen variatie had. Dan probeer ik wel om de salade meer feestelijk te maken en alles zo goed mogelijk eruit laten zien, bijvoorbeeld zelfgemaakte huzarensalade in grote schalen” 

 

Wat is het leukste aan koken in de zorg? Wat geeft je het meeste voldoening? 

Lotfi Haddad

Alain: “Het leukste is dat de werktijden aantrekkelijk zijn en natuurlijk dat je de mensen daar blij maakt. Ik werk al ruim een jaar bij De Zellingen en dan bouw je een band met ze op. Ik ken ze allemaal. Het is leuk om te horen: “Hey, als jij komt betekent het dat we lekker eten vandaag!

Verder vind ik het plezier wat de mensen eraan beleven leuk, en ik heb zelf ook veel plezier.

Lotfi: “Oh ik vind alles leuk! Toen iedereen voor de Corona crisis nog beneden at had je echt contact met ze, en normaal kwamen er ook mensen van buiten zoals een zangeres. Ik geniet daar heel erg van, gewoon het contact met de mensen. Voor nu doe ik mijn werk zo goed als ik kan: via de afdelingen wordt er doorgegeven wat ze willen eten, dat maak ik dan en dat gaat via een karretje naar de kamers. toetje erbij, alles erop en eraan!”

 

“Ik ken ze allemaal. Het is leuk om te horen: Hey, als jij komt betekent het dat we lekker eten vandaag!” – Alain

 

Geen enkele werkdag en geen enkele zorginstellingen is hetzelfde. Wat deze zorginstellingen wél gemeen hebben is dat de koks de gastvrijheidsbeleving van de bewoners naar een hoger niveau willen tillen en elke dag een stapje extra zetten. Daar zijn wij trots op! Onze koks zijn ervaren in de zorgsector en bedreven in de verschillende aspecten die hierbij komen kijken.

Geïnteresseerd geworden in een flexibele en gastvrije kok voor in uw zorginstelling? Meer informatie over de diensten van ZorgOber vindt u op onze koks pagina.

Of bel direct voor een afspraak! 076-2600007