5 redenen waarom horecapersoneel een meerwaarde is voor de zorg

horecapersoneel in de zorg

Dat horecapersoneel ook in de zorg van toegevoegde waarde kan zijn is tegenwoordig geen geheim meer. Maar hoe en waar kun je horecapersoneel inzetten en waarom is de meerwaarde van juist horecapersoneel zo groot? In 5 redenen leggen we uit waarom.

Bij ZorgOber zijn we horecamensen in hart en nieren, maar via een reeks van toevalligheden zijn we in 2015 de zorg ingerold en kwamen we voor het eerst in aanraking met het begrip ‘horeca in de zorg’. Al snel ondervonden we dat onze horeca achtergrond van toegevoegde waarde was voor de restaurants in de ouderenzorg. En dit is nog steeds zo! Met het sluiten van de horeca en de hulp die daarbij aan de zorg wordt geboden zijn veel zorginstellingen hier ook van overtuigd. Lees hier waarom.

1. Gastvrijheid 

Het andere mensen het naar hun zin maken, nergens worden wij gelukkiger van! Dit geldt eigenlijk voor iedereen uit de horeca, want eerlijk is eerlijk, voor het geld hoeven we het niet altijd te doen. Gastvrijheid is iets wat horecamensen met de paplepel ingegoten hebben gekregen. Zoals in het volgende punt beschreven, is er ook in de zorg steeds meer aandacht voor gastvrijheid. Hoe handig is het dan dat horecamedewerkers die hier jarenlang in getraind zijn dit kunnen toepassen in de zorg. 

2. De focus in de zorg op voeding en gastvrijheid

Sinds een aantal jaar komt er steeds meer aandacht kwam voor gastvrijheid in de zorg. Waar er zo’n vijf jaar geleden nog vaak de welbekende karretjes met volle borden eten door de restaurants & grand cafés rolde, zie je nu een hogere standaard en kwaliteit aan gastvrijheidsbeleving in de zorg. Er worden trainingen gegeven aan restaurantmedewerkers om hun gastvrijheid te verhogen en er worden platforms opgericht die pleiten voor gastvrijheid in de zorg. Maar ook gevarieerd en gezonde voeding staat hoger op de agenda’s van zorginstellingen.

3. Mentaliteit

Horecapersoneel kijkt met een andere bril naar bewoners: zij zijn opeens geen cliënten meer, maar gasten. Horecamensen tonen betrokkenheid en verdiepen zich in de bewoner, hebben geen 9-tot-5-mentaliteit en zijn echte harde werkers. Zij doen er alles aan om de ‘gast’ een speciaal gevoel te geven en om hen een glimlach op het gezicht te toveren. Wij bij ZorgOber doen dit inmiddels al 5 jaar zo en hebben de balans tussen horeca en zorg steeds verder geoptimaliseerd. 

4. Druk op de zorg

Een andere belangrijke reden waarom horecapersoneel een toevoeging is voor de zorg is om de zorg te ontlasten. De zorg staat momenteel weer onder enorme druk. Dit geldt niet alleen voor verzorgend en verplegend personeel, maar ook voor ondersteunend personeel voor de restaurants, dagbesteding, kleinschalig wonen en andere facilitaire diensten. Horecapersoneel kan enerzijds deze functies invullen. Anderzijds kunnen zij het zorgpersoneel ontlasten door taken uit handen te nemen die niet per se door een gediplomeerde zorgmedewerker uitgevoerd hoeven te worden, zoals ondersteuning bij eten en drinken, welzijn en huishoudelijke taken. Dit geldt overigens niet alleen tijdens de corona crisis, al jaren is er behoefte aan die ondersteuning. De gastvrijheid en werkethiek van horecapersoneel is hierin zeer waardevol. 

5. Frisse wind

De inzet van nieuw en gastvrij personeel, vaak studenten, wordt dikwijls ervaren als een frisse wind. Voor de medewerker ontzettend dankbaar om te zien hoe een bewoner reageert op deze gastvrijheid. Die maatschappelijke waarde die in de horeca soms mist is wel aanwezig in de zorg. Er ontstaat een wederzijdse waardering tussen medewerker en bewoner, waar de bewoners enorm van op kunnen leven.

Wij vinden het mooi om te zien hoe er tijdens de corona periode initiatieven zijn ontstaan die dit beamen. De oplossing die zorginstellingen nu vinden om horecapersoneel in de zorg in te zetten voor ondersteunende diensten is wat ons betreft dan ook niet tijdelijk. De voordelen hiervan zien wij bij ZorgOber dagelijks. Wij maken er al 5 jaar werk van om de inzet van gastvrij horecapersoneel als een lange termijn oplossing aan te bieden. En mocht u het als zorginstelling toch lastig vinden om deze mensen te vinden én te binden, kunt u altijd nog bij ons terecht.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.