Laura Selten

Een dag op een kleinschalig wonen afdeling

Om 11:45 meld ik me bij de deur en druk ik op de bel. “Goedemorgen, voor wie kan ik open doen?” klinkt er door de intercom. “Goedemorgen, voor Laura van ZorgOber!” 

Eenmaal binnen groet ik het zorgpersoneel en de bewoners en loop ik snel door om mijn tas op te bergen en om de sleutels en telefoon te pakken. Ik lees de laatste rapportage van de cliënten en werp een blik op de agenda. Er komt vanmiddag bezoek en meneer van Dijk is gister 89 geworden! Niet vergeten om die nog even te feliciteren zo. De dag kan beginnen! 

12:00 – Warme maaltijd

De steamer begint 5 minuten voor 12:00 te piepen, precies op tijd dus. “We gaan zo een hapje eten, gaan jullie mee aan tafel zitten?” vraag ik. Ik pak de rollator van mevrouw Soeters omdat ik weet dat ze niet zonder kan bewegen, en begeleid haar naar “haar” plek naast meneer van Driel, die twee kunnen altijd zo gezellig babbelen met elkaar. Alleen nog de servetten omdoen bij de bewoners die dat nodig hebben, maar ook dat is zo gedaan. 

Ik begin met de gemalen maaltijd van meneer van Dijk en pak het speciale bord met meer grip voor mevrouw Soeters, waarin ik haar maaltijd opschep. “Smakelijk eten allemaal!” In samenspraak met het zorgpersoneel bepalen we de verdeling tijdens de maaltijd en ik help met het eten snijden. Tegelijkertijd probeer ik de bewoners zo goed mogelijk te stimuleren om nog een hap te nemen. “Annie, u lust vast nog een hapje van deze heerlijke kibbeling!” Als toetje mix ik 2 soorten vla met een toef slagroom erbij. Behalve voor meneer van Driel, want hij houdt niet van slagroom. 

13:00 – Afruimen

Wanneer alle bewoners gegeten hebben veeg ik de handen en monden schoon waar dat nodig is. Ik vraag aan de bewoners waar ze graag willen zitten, voor de een is dat voor het raam en voor de ander voor de televisie. Ik ruim de tafel af en zet alles in de vaatwasser. Opgeruimd staat netjes! 

Terwijl ik de vuilniszakken weg breng kom ik mevrouw Bakker tegen die me vraagt of ik haar kan helpen met een toiletbezoek. “Dag Joke! Ik kan u daar zelf helaas niet mee helpen, maar ik zal gelijk de verzorging roepen om u te helpen. Blijft u hier, dan komt er zo iemand voor u.”

14:00 – Lekker bakske koffie!

Tijd voor een bakkie! En niet te vergeten: met een lekker koekje erbij. Ik bied alle bewoners een kop koffie of thee aan. Mevrouw Jacobs zegt: “graag met een zoetje”, “die heb ik er al voor u in gedaan Riet!” en ik geef haar haar thee. 

Het is niet zulk lekker weer dus ik zet wat muziek aan op de TV, “Wat zullen we vandaag eens zingen?” vraag ik. “André Rieu, Johnny Jordaan, of weer eens een keer de Toppers?” Meneer van Dijk en meneer Vermeulen komen bij mij aan tafel zitten om de krant te lezen, de dames zingen vrolijk mee met de liedjes. 

15:00 – Bezoek

Het bezoekmoment is misschien wel mijn favoriete moment van de dag omdat het leuk is om de bewoners zo blij te zien met hun familie en geliefden. Deze keer is ook geen uitzondering: de tweelingzus van mevrouw Soeters komt langs en het enthousiasme straalt ervan af als de hereniging plaats vindt. 

Wanneer iedereen is voorzien van koffie en thee loop ik naar meneer Vermeulen. Hij heeft geen bezoek en lijkt een beetje afwezig te zijn. Ik vraag hem of hij zin heeft om een stukje te wandelen in de tuin en dat heeft hij. We wandelen ongeveer een kwartiertje en praten over zijn vroegere werk als politieagent en zijn hond Tommie die hij toen aan zijn zijde had. Na het wandelen schenk ik een glas limonade voor hem in en kan ik constateren dat hij er gelukkig opgewekter uitziet!

16:00 – Soep maken

Om 16:00 begin ik met de voorbereidingen voor de broodmaaltijd. We beginnen de maaltijd  altijd met soep, dus deze ga ik alvast klaarmaken zodat die nog kan afkoelen straks. Ik check nog even bij de verpleging welke soep ze de voorgaande dagen hebben gegeten zodat ik het “eten we nu alweer tomatensoep?!”-fiasco ontloop. 

Tijdens dat de soep op staat vraag ik aan mevrouw Jacobs of ze samen met mij de tafel wil dekken. Ik vraag aan mevrouw Jacobs: “Riet, legt u naast elk glas een servet?” “Wat? Ik ken helemaal geen Ted!” “Nee Riet, servet! Ser-vet!” Jammer dat mevrouw Jacobs steeds slechter hoort, maar wat is het toch een schat. 

17:00 – Broodmaaltijd

Net zoals bij de warme maaltijd begeleid ik de bewoners naar hun zitplek en zorg ik dat iedereen een servet om heeft. Hetzelfde ritueel als vanmiddag dus, want structuur en herkenbaarheid is fijn voor de bewoners. 

Vervolgens ga ik gezellig aan de tafel zitten en help ik waar nodig met het smeren van boterhammen. Mevrouw Bakker vindt brood niet het allerlekkerst, dus voor haar heb ik tijdens het maken van de soep ook een eitje gekookt. Daar is ze (zoals ik al dacht) erg blij mee!

Tijdens het eten merk ik dat mevrouw Bakker en meneer van Driel wat onenigheid hebben, omdat meneer van Driel telkens haar drinken probeert af te pakken. Op een gegeven moment pikt ze het niet meer en stoot ze het glas van meneer van Driel om. Lekker dan, chocolademelk blijft altijd zo heerlijk plakken op tafel. Toch behoud ik mijn geduld, ik kan niet boos worden op deze mensen. “Mevrouw Bakker, meneer van Driel, zo gaan we niet met elkaar om. Laten we ons bezig houden met ons eigen eten en drinken.” En ik begin snel over het leuke bezoek van die middag om de focus te verzetten. 

18:30 – Quality time met de bewoners!

Na het eten doet ieder lekker zijn of haar eigen ding. Sommigen willen graag het journaal zien, anderen gewoon even lekker naar buiten kijken en een paar worden door de verpleging alvast omgekleed in hun nachtkleding. Het is tijdens dit moment van de dag extra belangrijk om alert te zijn, omdat de verpleging niet direct aanwezig is. Daarom ga ik gezellig bij de bewoners zitten en vraag ik wie er nog zin heeft in een kopje thee. 

In de voorraadkast vind ik nog wat mandarijnen, bananen en peren waar ik een fruitsalade van maak en die in kleine bakjes aan de bewoners geef. Van een frisse fruitsalade kan iedereen genieten!

19:15 – Afsluitende werkzaamheden

Steeds meer bewoners worden omgekleed en daardoor is het wat rustiger in de woonkamers. Daarom pak ik uit de schoonmaakkast de dweil en stofzuiger en maak ik daarmee de huiskamers en keukens schoon. Daarna begint de vaatwasser te piepen, dus die ruim ik uit. 

Meneer van Dijk begint op te staan en onrustig rondjes te lopen. Ik weet alweer hoe laat het is: zometeen gaat de jacht beginnen. Zijn kostbare schatten kunnen vanalles zijn: bestek, knuffels en glazen. Vorig jaar heb ik een half uur gezocht naar het kerststalletje, die ik bij hem achter zijn stoel terugvond. Om te voorkomen dat hij de spullen van de andere bewoners probeert te stelen, pak ik zijn hand en gaan we samen een rondje door de gang lopen. 

19:45 – Afscheid

Een kwartier voor mijn dienst maak ik een laatste rondje over de afdeling, waarbij ik het verplegend personeel vraag of ik nog iets in het bijzonder voor ze kan doen. Onderweg kom ik meneer Vermeulen en mevrouw Bakker tegen, die twee zijn sinds mevrouw Bakker hier is gekomen onafscheidelijk. Erg schattig om te zien, maar voor de andere bewoners is het soms te klef. Het is al laat, dus ik neem mevrouw Bakker mee naar de andere woonkamer: “Morgen kan er weer geknuffeld worden.” Voor ik het weet is het 20:00 en zit mijn dienst erop.

Ik loop naar het verplegend personeel en zeg dat mijn dienst erop zit. “Bedankt voor je hulp, tot de volgende keer!” Vervolgens loop ik naar de werkkamer en hang mijn sleutels terug in de kast en leg ik de telefoon terug in de oplader. Ik verwissel mijn ZorgOber polo voor een normaal shirt en pak mijn tas. Dan loop ik nog langs de woonkamers om de bewoners gedag te zeggen. “Tot snel weer allemaal!” roep ik terwijl ik de deur uitloop. Gelukkig mag ik volgende week alweer terugkomen.

De namen van de bewoners zijn veranderd vanwege privacyredenen.

Interesse in een ZorgOber voor kleinschalig wonen bij uw locatie? Neem contact met ons op via info@zorgober.nl of 076-2600007

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.