5 jaar ZorgOber! Hoe het allemaal begon…

10 jaar ondernemen

Vandaag is de 5-jarige verjaardag van ZorgOber. Eigenaar Stijn vertelt hoe het allemaal begon. “10 jaar ondernemen met leuke en nog leukere momenten! Natuurlijk is het niet allemaal rozengeur en maneschijn. Maar dat we uit zouden groeien tot BN’ers had niemand kunnen bedenken.” 

 

De ontmoeting 2010

In mijn afstudeerfase van de International Hotel Management School Breda ging ik een minor ondernemerschap doen. Gekleed in pak ging ik naar de introductie, ik zag mezelf als beginnend ondernemer en daar moest ik me natuurlijk ook naar kleden! Veel deelnemers hadden al een maatje om samen een ondernemingsplan te gaan schrijven, maar ik was op mezelf. Er was nog iemand die opviel, nog één jongen in pak die ook alleen stond, zodoende raakte we al snel aan de praat. Jesper Weys, van de opleiding Manager Recreation and Organisation. Door onze actieve deelname in het Bredasche studentenleven hadden we snel een klik. 

Het plan 

Het moment was daar, er moesten paren gevormd worden. Jesper pitchte over het verhuren van kroegen en ik over het houden van  proeverijen. Na nog acht andere ideeën gehoord te hebben zaten Jesper en ik het meeste op een golflengte. Zo ontstond ons duo en het idee om feestlocaties te verhuren op momenten dat ze niet gebruikt werden. 10 weken werkte we aan de opstart van het fictieve bedrijf: VierHetHier.nl. Nadat we de minor succesvol hadden afgesloten waren we overtuigd dat het ook echt een succes ging worden. Snel zaten we bij de Kamer van Koophandel en hadden we visitekaartjes met “directeur” erop! Nooit hebben we ook maar 1 locatie verhuurd…

PriveOber 

Toen mensen ons niet vroegen naar locaties, maar naar personeel zijn we mee bewogen in deze markt van vraag en aanbod. Terug naar de KvK en de eerste handelsnaam werd toegevoegd: PriveOber. “Of we ook hapjes hebben?” “Nou eigenlijk niet, maar als ik zelf kom dan kan ik dat wel regelen.” “Hoeveel dat kost?” Op de fiets door de regen naar de groothandel, prijzen noteren en weer naar huis. 10 cent per hapje erop als marge. Klant akkoord, terug naar de groothandel en hapjes gekocht. Aan het eind van de rit toch €5,- aan over gehouden. Weet je wat, we blijven wel bij alleen obers verhuren, geen hapjes, drankjes, glazen of statafels.   

Eigen baas 

Dagelijks werkten we in café de Vulling op de Grote Markt. Starten pas om 10:00 uur, want ja, eigen baas betekent zelf bepalen wat je doet. Door de week werken aan de website en marketing, en in het weekend werken op feestjes bij bekenden van ons. Als beginnend ondernemer is het geen vetpot, dus werkte ik ook nog in een Wijnkoperij in Zaltbommel.

 

De eerste klant

Jesper bouwde een mooie website waarop mensen hun wens voor personeel konden achterlaten. Toen ik in het weekend een aanvraag binnen zag komen van iemand die ik niet kende, verwachtte ik dat het wel een bekende van Jesper zou zijn. Maandagochtend bleek dat Jesper dacht dat het een bekende van mij zou zijn. Onze eerste klant die we niet kenden had onze website bezocht en een offerteaanvraag gedaan. De zenuwen gierden door onze lichamen, onze eerste echte klant!!! Helaas, ze vond de kosten te hoog. Maar ho is even, onze eerste klant laten we niet lopen, we zijn 3 keer teruggekomen met een lagere prijs totdat ze ja zei…..

Het gesprek

We wilden groeien, dus vroegen we een gesprek aan met een landelijke samenwerkingspartner, dit was onze kans! Hij ging akkoord, maar koos een chique restaurant en gaf aan dat hij ook nog iemand mee zou nemen. Wij zagen de kosten al oplopen. Ons spaargeld ging naar de lopende rekening om het etentje te kunnen betalen, dit had ons faillissement kunnen betekenen. Met enige schaamte maar ook opluchting werd de rekening door onze gast betaald én de samenwerking werd bezegeld. 

Ons eerste kantoor

Al snel volgde de klanten elkaar op. Maar met groei komt groeipijn. Tijdens de werkdag in het café printopdrachten klaarzetten en dan thuis de laptop aan de printer aansluiten om de administratie in een map te stoppen… We moeten een eigen kantoor! In het Backer en Rueb verzamelgebouw aan de Speelhuislaan vonden wij een plek. Ruimte voor 2 bureau’s en een tafelvoetbalspel, die moest en zou op ons eerste kantoor komen.  

Van gewone burger naar Bekende Nederlander

“Volgende week donderdag ben ik om 20:30 te zien op RTL4, verder mag ik er niks over zeggen”. Zo luidde het bericht dat ik stuurde naar mijn vrienden en familie. De speculaties waren leuk om aan te horen, maar ik bleef stil. Iedereen moest toch wel lachen toen ze op het puntje van hun stoel zaten en ons als de LoveButlers Lars & Larry bij All You Need is Love aan het werk zagen. Vier seizoenen gingen wij mee langs de brievenschrijvers om hun geliefden te verrassen met een romantisch gebaar. Een onvergetelijke ervaring, en niet alleen voor ons. Nog maanden na de uitzending werden we herkend op straat. Mensen wilden zelfs met ons op de foto! 

 

all you need is love

 

Eigenbaas 2.0

Alhoewel onze werkdag om 10:00 startte begonnen onze telefoons al om 09:00 te rinkelen met allerhande vragen over wat onze obers wel en niet kunnen. Toen de vroege belletjes maar niet wilde ophouden ging ook bij ons het belletje rinkelen, we moeten om 9:00 uur op kantoor zitten! We moesten ons “eigen baas-principe” toch een beetje loslaten, nu werd het echt serieus.

Onze eerste kennismaking met de zorg

Met PriveOber kwamen (en komen) we overal; bij mensen thuis, feestlocaties zonder personeel, een huwelijksaanzoek op de Veluwe en wat al nog meer. Zo ook in een zaaltje bij een verzorgingstehuis in Dongen. Bij elk partijtje kwam er een PriveOber om de avond soepel te laten verlopen. De manager die alleen maar positieve geluiden over ons hoorde vroeg of onze mensen ook in de middag konden helpen met het uitserveren van de warme lunch. In de trant van Pippie L: “Dat hebben we nog nooit gedaan, dus dat kunnen we wel!”

Win-Win situatie

Wat leuk! De bewoners kwamen in de middag samen om van een warme lunch te genieten. Verrast door het nieuwe gezicht ontstonden er praatjes aan elke tafel. “En nog een man ook, die zie je hier niet zoveel!” Gezellig een praatje maken en daarmee automatisch bijdragen aan het welzijn van de bewoners. Het wordt tijd voor meer personeel… 

Weer naar de KvK

Het goede woord over PriveObers in de zorg verspreidde zich snel richting andere instellingen. In korte tijd leverden we bij vier zorginstellingen in Oosterhout en Dongen. Om het overzicht te behouden noemden we deze niet-PriveOber-diensten, ZorgOber-diensten. Zo werd ZorgOber geboren en dat betekende weer een ritje naar de KVK. ZorgOber werd toegevoegd aan de lijst met handelsnamen.

Groei

Tussen de bedrijven door werd het kantoor aan de Speelhuislaan ingewisseld voor een grotere ruimte aan de Nieuwe Boschstraat in Breda. Melina werd onze eerste ZorgOber en de eerste medewerker op kantoor kwam erbij. Twee is een duo, maar drie is een team. Er moesten afspraken gemaakt worden over communicatie en andere praktische zaken. Inmiddels hebben Jesper en ik een echt “groot” kantoorteam met Marc, Laura en Myrthe en ongeveer 40 ZorgObers. Onze starttijd is ondertussen vervroegd naar 8:30, maar nog steeds gaat de telefoon wel eens vroeger dan dat…

 

Kerstbowling

ZorgObers

Onze medewerkers zijn voornamelijk studenten die een horeca- of zorg studie doen. Onder andere via onze oude connecties uit het studentenleven komen er jaarlijks weer nieuwe mensen bij ons solliciteren. Buiten het belang van de goede band met de disputen is dit vooral heel erg leuk! Wij vinden het belangrijk dat iedereen plezier heeft in zijn werk. Elke maand presenteren we de maandcijfers per afdeling en doen we iets leuks met het team. Daarnaast hebben we 4 keer per jaar een personeelsfeest met alle ZorgObers, vooral de kerstbowling en de bijbehorende wisseltrofee zijn echte ZorgOber begrippen geworden.

 

Kijken naar de toekomst

Twee keer per jaar gaan we op ‘power play’, een weekje in een hutje op de hei. We werken keihard aan strategieën voor de toekomst, maar daarnaast is er ook ruimte voor ontspanning en plezier. Vaak dagen we elkaar uit met spelletjes. In het voorjaar gaan we naar het buitenland en in het najaar blijven we in Nederland. Na zo’n week barsten we weer van de energie en ideeën! 

Waar zijn we nu?

Inmiddels leveren wij ZorgObers en koks in Breda en omstreken. Ook veroveren we de rest van Noord-Brabant in Tilburg, Eindhoven en Den Bosch. In Zuid-Holland hebben we ons bruggenhoofd in Rotterdam. De ambitie is er om heel het land te kunnen bedienen met onze diensten die variëren van gastvrijheidsmedewerkers tot receptionistes en van logistieke medewerkers tot gastvrouwen/heren op kleinschalig woonafdelingen. 

Huidige uitdagingen

2020 zou een mooi jaar voor ons gaan worden. In januari en februari presenteerden we mooie jaarcijfers, we konden ons geluk niet op. Het zal niemand in de wereld ontgaan zijn dat het Coronavirus toen al haar weg vanuit China aan het maken was richting het Nederlandse carnaval. Halverwege maart merkte wij het ook, de verzorgingstehuizen waren brandhaarden. De ouderen moesten beschermd worden en de deuren gingen op slot voor bezoekers. Vele restaurants gingen dicht en ook wij werden op veel locaties buiten gehouden. Ook nu moesten we meebewegen met de markt. We hebben onze dienstverlening uitgebreid met bezoekersregelingsdiensten en ons personeel dat afhankelijk is van het salaris hebben we met de overheidssteun kunnen doorbetalen. Inmiddels is het voor ons iets aangetrokken. We hebben mensen die staan te springen om aan het werk te gaan, maar we zitten nog ver van het niveau waar we het jaar mee begonnen waren.   

Op 5 oktober 2015 ontvingen wij onze eerste uitvraag voor een ZorgOber via de mail, en wat zijn we sindsdien ver gekomen. Ondernemen is leuk en uitdagend. Bij elke vorm van groei moeten er weer aanpassingen gedaan worden aan de manier van werken. Of de groei nu zit in meer klanten of meer werknemers, uitbreiding van de dienstverlening of een heel nieuw concept, ondernemen is vallen en opstaan. 10 jaar geleden zijn Jesper en ik als compagnons begonnen en vandaag blazen we de kaarsen uit voor het 5-jarige bestaan van ZorgOber, een bedrijf waar ik al de 5 jaar trotse eigenaar van ben. Velen hebben ons de afgelopen jaren geholpen met van alles en nog wat, zonder jullie had ik dit niet voor mogelijk gehouden. Bedankt daarvoor en op naar nog meer leuke momenten! 

 

Flexibele schil zorg

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.